sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

אם הדיון של מרי בתוקידידס משלב את הביקורת עם אי אלה דברי הערכה , הרי הדיון בכסנופון , ממשיכו הכרונולוגי של תוקידידס , הוא כולו ביקורת קטלנית : שחזור מרושל , שטחי ומגמתי שלא היה זוכה ליחס רציני כלל אילולא היה המקור היחיד ששרד בשלמותו לתקופה שעסק בה , והוא שרד , לדעתו , דווקא בגלל פשטות סגנונו ותכניו ; השמטותיו מעניינות מתכניו וכיו"ב . ביקורת זו מתעלמת מרבגוניות כתיבתו של כסנופון , מתיאורים מרתקים בעבודתו ( כגון שחזור משפט המצביאים בקרב הימי בארגינוסאי , שאספת העם דנה אותם למוות ) וממאמצים שהשקיע לכתוב כתיבה אובייקטיבית : למרות אהדתו הגדולה לספרטה , למשל , ידע גם לבקר , לפעמים בחריפות , את מדיניותה . כסנופון שחזר ביצירתו 'הלניקה' — Hellenika ) 'ענייני יוון ( ' תקופה של כחמישים שנה , החל בנקודה שבה נפסק ספרו של תוקידידס ( שנת 411 לפסה"נ , ( ואפשר לשער שעצם היותו ממשיך של תוקידידס בציר הזמן היתה בעוכריו , מכיוון שנוטים לשפוט אותו לפי קנה מידה תוקידידאי ( כמעין תוקידידס — manque 'מוחמץ' בצרפתית . ( למרבה הצער , יצירתו 'הלניקה' עדיין לא תורגמה לעברית ( בעניין כסנופון יוכלו הקוראים למצוא איזון מסוים בכרך זה במאמר שהקדיש אלכסנדר פוקס לאחד מחיבוריו . ( מהביקורת הקטלנית על כסנופון עובר מרי להתפתחות סוגת ה'הלניקה' ( שכסנופון הניח את יסודותיה ) במאה הרביעית לפסה"נ . אפורוס העניק לסוגה זו דפוס חדש של היסטוריה אוניברסלית — תולדות יוון מתקופה קדומה מאוד ( שיבת צאצאי הרקלס — פלישת הדורים ) ועד ימיו . הוא נטה להקרבת האמת ההיסטורית על מזבח האפקטים הרטוריים , וגם אם נתן את דעתו למטרות של כתיבת ההיסטוריה , בסופו של דבר החטיא אותן , לדעת מרי . הביקורת על אפורוס בעייתית מכיוון שיצירתו לא שרדה ומוכרים לנו רק קטעים ( רבים למדי אמנם ) שמצטטים סופרים מאוחרים יותר . קטעים אלה מקובצים באוסף המונומנטלי של פליקס יעקובי , ( Jacoby ) שבו פרגמנטים מיצירותיהם של היסטוריונים יוונים שלא שרדו בתוספת פירוש . אמנם , מטבע הדברים , הוזכר הרודוטוס הרבה בפרקים שנסקרו לעיל , שעניינם התגבשות ההיסטוריוגרפיה ביוון העתיקה ואופייה , אבל יש בכרך הזה גם שני פרקים המוקדשים לו . אחד מהם , 'הרודוטוס ההיסטוריון , ' הוא פרי עטו של בנימין שימרון . בערוב ימיו גילה שימרון עניין מיוחד בהרודוטוס : הוא פרסם עליו מונוגרפיה , שיצאה לאור בעברית ובאנגלית , ויזם את תרגומו מחדש לעברית , מפעל שהוציא לפועל עם רחל צלניק . שימרון מדגיש את תרומתו של הרודוטוס בעצם 'המצאת' ההיסטוריה כסוגה ספרותית חדשה , המושתתת על מחקר הממוקד באדם ובחברה האנושית . בכך קבע הרודוטוס את האופי הממשי ( להבדיל מבדיוני ) וגם את האופי האנתרופוצנטרי של

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help