sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

במאה החמישית לפסה"נ , עם התגבשות הדמוקרטיה באתונה ובערים מדינות אחרות . ניצחונן של הבחירה החופשית ושל החשיבה ההגיונית דחף אתונאים ויוונים אחרים להשוות בין מוסדות , חוקים ומשטרים למיניהם . כך היה החוק למושא של חקירה בתרבות היוונית , ואילו התפיסה היהודית , המעמידה את החוק מחוץ להיסטוריה ( או מעליה , ( הובילה לאדישות כלפיה . ההסבר של מומיליאנו מעניין ומעורר מחשבה וסימני שאלה . יש להניח שיהיו קוראים שישאלו את עצמם אם אין בו משום פישוט של מציאות מורכבת הרבה יותר . חלק מהתשובה לשאלה זו אפשר למצוא בפרק פרי עטו של אוסווין מרי , המציג סקירה ביקורתית כוללת של תולדות ההיסטוריוגרפיה היוונית , שחלקה כתובה מנקודת מבט אישית התרשמותית במובהק . כמו מומיליאנו , מרי פותח בגישה השוואתית , מציג את השוני החד בין ההיסטוריוגרפיה היוונית להיסטוריוגרפיה היהודית ומדגיש שזו היתה אנתרופוצנטרית , כלומר העמידה במרכז את האדם , וזו היתה תאוצנטרית , כלומר העמידה במרכז את האל — רצונו והקשר בינו ובין 'העם הנבחר . ' הצביון החילוני של ההיסטוריוגרפיה המערבית חב את חובו ליוונים 1 הם אלה שישחררו' את ההיסטוריה מהאלוהות . את הדיון בהיסטוריוגרפיה היוונית ממקד מרי בתקופה הקלסית ובהיסטוריונים המרכזיים שבה , אך הוא מציץ הצצה גם בהיסטוריונים מקומיים ובתקופה ההלניסטית . מרי מדגיש את פתיחותו של הרודוטוס ואת רוחב אופקיו , המתבטאים בהכללת נתונים גאוגרפיים , אנתרופולוגיים ואתנוגרפיים בתוך הנושא העיקרי של ההתנגשות בין תרבויות ( נתונים הנראים 'אקטואליים' מאוד . ( בניגוד להערכה העמוקה שהוא רוחש להרודוטוס , דבריו על תוקידידס מתמקדים בביקורת דווקא . עובדה מוזרה היא , קובע מרי , שמי שנחשב למייסד ההיסטוריוגרפיה המדעית בעצם פסל את האפשרות לשחזר את העבר שחזור ראוי לשמו , והעדיף להתמקד בהווה . מרי אמנם מדגיש את תרומת תוקידידס להתפתחות ההיסטוריוגרפיה הביקורתית , בייחוד מבחינת האטיולוגיה ההיסטורית , כלומר הגישה למערכת הסיבות והמניעים שמאחורי הפעילות האנושית , אבל הוא מצביע על מגרעות למכביר : מגמתיות , שתיקות מוזרות בסוגיות חשובות , הבאת ה'אמת' שלו בלא להותיר לקוראים אפשרות להשוואת גרסאות ( שלא כהרודוטוס , ( נטייה להגביל את הנושאים לפן הפוליטי והצבאי , נטייה להציג התפתחות קווית ולפשט תופעות מורכבות ( למשל בעניין מות פריקלס ועליית המנהיגים המכונים ' דמגוגים' בפוליטיקה האתונאית . ( בהערות האלה יש מן הצדק , אבל עשוי להיווצר חוסר איזון בהערכת מפעלו של תוקידידס ותרומתו הייחודית . מבחינה זו חשוב שהקוראים ישוו דברים אלה להערכות אחרות על תוקידידס המופיעות בהמשך הכרך הזה ובמקומות אחרים ( ובכללם , כמובן , דעותיו של אשרי בספר 'קניין לדורות , ' מאגנס , ירושלים תשס"ו . (

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help