sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

פעמים . לוינס ידע שיש לתלות את מעורבותם של רבים במאבק למען " הערב המהפכני הגדול" במחלוקות אינטלקטואליות אלה , ושתמיכת הסטודנטים במאבקם של עמי העולם השלישי , ובייחוד במאבקם של הפלשתינאים , גרמה שייסתפקו בראייה פשטנית של העולם . לוינס זכר שבמלחמת העולם השנייה לא יכלו המדוכאים והנרדפים לסמוך על סיוע מגורם אובייקטיבי אלא לעתים רחוקות . בנסיבות שכאלה , האם אינך נדרש להיות חזק דווקא משום שאתה מבודד ? זו הסיבה , טען לוינס , שלמרות ההשפעה המכרעת של השיח הדומיננטי , "יש להשיב לחיים הפנימיים את עדיפותם החדשה . " אכן , גם אם "אנו כמעט מתביישים לבטא , אל מול ראליזם ואובייקטיביזם רב כל כך , מילה 7 מגוכחת זו , " וגם אם יש לתת את הדעת מכאן ואילך על קץ ההומניזם המבוסס מן הבחינה ה"מדעית , " כלום אין צורך לזכור גם ש"התודעה האנושית השברירית , " שנמתחה עליה ביקורת כה נוקבת , מתבקשת פעמים רבות במהלך ההיסטוריה לעמוד לבדה אל מול התהום המפתה ? והאם אין צורך להנחיל לדורות הבאים גם אמת זו ? הספר "הומניזם של האדם האחר" מכיל — מלבד ההקדמה משנת , 1972 שלא נתפרסמה עד אז — שלוש מסות , שנכתבו בשנים , 1964 . 1970 , 1968 נראה לי שספר זה הוא תשובה להתלהבות הרבה מהסטרוקטורליזם , אף שעוצמת המחשבה שבו מרתקת בזכות עצמה , גם במנותק מן ההקשר ההיסטורי שהשתנה זה כבר . ספר זה מצטרף , בצניעות אבל בתוקף , לפולמוס עם מדעי האדם , ששלטו כאמור בתקופה ההיא בשיח ההגותי . לוינס נדרש ברצינות רבה למדעים אלה , והוא מודה ברצון באי האקטואליות של דברים שנאמרו בספרו על רעיונות שהיו מקובלים על רוב עמיתיו . ואמנם , בשנת 1972 היה היעדר הפחד מן המילה "הומניזם , " שמדעי האדם הכריזו שאבד עליה כלח , לא אקטואלי . ואולם לגבי פילוסוף שעיצבו אותו האסכולה הפנומנולוגית של הוסרל ומשנתו של היידגר , לא היה אקטואלי באותה מידה , אך במובן אחר , להוסיף ולהגות ב"הומניזם . " כלום לא הוקיע היידגר בעליל , E . Levinas , Noms Propres , ed . Fata Morgana , Montpellier 1967 , 7 . p . 180 ראה גם בעמוד , 178 ששס נכתב : "דבר לא היה עוד אובייקטיבי . אף לא הקלה שבמדואות בנוגע לוכדות האדם . שום 'מחאה של האינטלקטואלים מהשמאל . "'

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help