sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מתבקשת כמו כן הצגה כללית של ההקשר האינטלקטואלי בשנים שהבשילה מחשבת לוינס עד כתיבת "הומניזם של האדם האחר . " אכן , האתגר שמציב השיח של מדעי האדם , ואולי גם ההרתעה שבו , הניעו פילוסופים רבים לשקם את הסובייקט ההרוס , שהתיימרו מדעי האדם להדגים מתוך עמדה סמכותית וחד משמעית . על אף תיאורו הגאה של דקארט , לא יכול עוד ה"קוגיטו , " הנתון לאידאת האין סוף שבתוכו , להציב את עצמו בלי אשליות . למרות קביעתו של קאנט שהסובייקט , שהוא סופי בתכלית , חסר כל ניסיון של אין סוף , "האני החושב" אינו יכול ללוות עוד את כל הייצוגים שלנו . אפילו מושג התודעה האינטנציונלית , שמקורו בפנומנולוגיה , שלוינס היה אחראי להצגתה בצרפת , לא עמד ככל הנראה בפני ההתקפה המערערת של מדעי האדם . לא היה עוד טעם להוסיף לדון בסובייקט טרנסצנדנטלי המחוסר כל תשוקה , והפנימיות האנושית נעלמה "בכוליות בלי סתרים ובלי סודות" של מבנים שונים — של הלא מודע ושל השפה , למשל — השולטים בסובייקט ומערערים אותו בלי ידיעתו . ההכרה הרציונלית של מבנים אלה אפשרה אפוא לאשר את מות הסובייקט , כאשר ראוי היה שתנפץ את הבדיה האידאליסטית בקרב אלה שנאחזו בה מתוך נוסטלגיה . מחפירה ארכאולוגית בסובייקט הנדון , וגם בתבונה , עלה לבסוף "ביזור 5 שאינו משאיר יתרון לשום מרכז . " כך נשארה נדידת בני האדם בלי הכוונה , ובעולם שבו האלימות של ההיסטוריה גורמת לבני האדם שימלאו תפקידים שהם הולכים בהם לאיבוד , הצטיירו בני אדם כמי שנועדו לבצע פעולות שיבגדו בהם , בלי תקווה לתיקון הדברים . לוינס לא נטל חלק במחלוקות האלימות האלה . לקורא הישראלי קשה היום להבין את האכזריות , ההפחדה וחוסר הסובלנות שהיו בהן , ואת הבוז כלפי אלה שהעזו בכל זאת לדבר על הומניזם וחירות . אבל אין פירוש הדבר , והספר מראה זאת , שהפילוסוף שינק את השכלתו מהפנומנולוגיה היה אטום או אדיש להתרחשויות האלה ולהשפעתו המתרחבת של הניהיליזם על המחשבה . שנה לאחר שהתמנה לפרופסור באוניברסיטת ננטייר , צפה לוינס באירועי מאי 1968 והגיב 6 עליהם בחומרה ולעתים אף בכעס . בספר זה הוא נדרש לעניין זה כמה 5 פרקו ( לעיל , הערה , ( 1 עמ' . 268 6 הוא כעס על ההגזמה של הסטודנטים המפגינים , שקראו לשוטרים הצרפתים אס אס .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help