sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שאלת משמעותן תלויה ועומדת , ולוי שטראוס גורס שאין להסיק עליה מסקנות כלשהן , מחשש לאתנוצנטריות . יש להעריך אפוא כל תרבות לפי הנורמות הייחודיות שהיא , והיא לבדה , טוענת להן . בדומה לכך , הפסיכואנליטיקן ז'אק לאקאן , שהאינטליגנציה הפריזאית ראתה חובה לעצמה להשתתף בסמינרים שלו , לא היסס לגנות את הגישה ההומניסטית , הסימבולית והמטפיזית של הפסיכו 2 אנליזה של הפילוסוף פול ריקר , שהיא לדבריו אשלייתית וריקנית משום שהיא אידאליסטית . בעצם התכוון להגן על התפיסה המדעית של הפסיכואנליזה , המבוססת על הכרת המבנים המנהלים את הלא מודע ולהראות כיצד מבנים אלה מדברים בשם האדם יותר משהאדם מדבר בשם עצמו . ומאחר שהזיכרון — כך מוכיח לאקאן את ריקר — מורכב מחוקים של הישנויות והן היוצרות את התחביר , אין הוא מתכוון כלפי שום טרנסצנדנציה . הלא מודע — נאמר בניסוחיו , שלעתים אימצו אותם תלמידיו בלי שייחדו להם מחשבה — "הוא סך כל תוצאות הדיבור על הסובייקט , באותה רמה שבה הסובייקט נוצר מתוצאות המסמן , " ומלבד זה , כלשון הביטוי הנודע , "הלא מודע הוא השיח של האחר " . " ה'אחר , ' ה'אחר' הגדול , הוא כבר כאן , בכל פתיחותו , חמקנית 3 ככל שתהיה , של הלא מודע . " לבסוף , לסיכום סקירה קצרה ולא ממצה זו על הרקע האינטלקטואלי של ספרו של לועס , שהוא הכרחי להבנתו , יש להדגיש את השפעת 4 כתביו של לואי אלתוסר על אינטלקטואלים רבים שמעידים על עצמם שהם שמאלנים , ובעת ההיא לא הכירו בכל עמדה מנוגדת . מאמצו של אלתוסר לבסס את המארקסיזם בתור מדע , העניין שהיה לו ביחסים שבין ההיסטוריה למבנים , וקריאתו הסימפטומטית את כתביו של מארקס , הביאו אותו לידי הכרה בהתאמתו של מושג "הסיבתיות הסטרוקטורליסטית" וב"השפעות החברתיות" שלו . לכתביו היתה השפעה רבה על מאבקם הפוליטי הלוחמני של רבים . 2 ראה : Paul Ricoeur , De ! . 'interpretationEssai sur Freud , ed . Seuil , Paris 1965 Jacques Lacan , Le seminaire , Livre XI , Les Quatre concepts 3 Fondamentaux de la Psychanalyse , ed . Seuil , Paris 1973 , pp . 116 , . 118-119 ראה גם : idem , Ecrits , ed . Seuil , Paris 1966 4 ראה : Louis Althusser , Pour Marx , Maspero , Paris 1965

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help