sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא כאשר פרסם עמנואל לוינס ( 1995-1906 ) בשנת 1972 את ספרו " הומניזם של האדם האחר , " היה ההומניזם שנוי במחלוקת בין האינטלקטואלים בצרפת , שהכריזו על מות האדם ועל ניצחון המבנים הפסיכולוגיים , הבלשניים והחברתיים המנהלים את הסובייקט שלא בידיעתו . בשנת 1966 פרסם מישל פוקו את ספרו הידוע "המילים והדברים , " ובשנת 1969 פרסם את ספרו "ארכאולוגיה של הידע , " שבו הראה שמדעי האדם — פסיכואנליזה , בלשנות , אתנולוגית — אינם יכולים להיווצר מתוך שימוש במושג "אדם , " ולא עוד אלא שהם אף יכולים להפריך אותו . מות ה"אלוהים , " שכבר הכריז עליו ניטשה , מוצא לדברי פוקו המשך הגיוני בסופו האימננטי של האדם , והפילוסוף מסיים את ספרו ואומר ש"האדם יימחק כמו שגבול הים 1 מטשטש את פני החול . " יצירתו הסטרוקטורליסטית של קלוד לוי שטראוס לעומת זאת , שבעת ההיא כבר היתה ידועה היטב , כפתה על רבים מחשבה של רלטיביזם תרבותי קיצוני , שכן לדעתו כל שיטה תרבותית יש לה המבנה המיוחד לה , ואין לצמצמה לשום דבר אחר . עם זאת יש , לדבריו , מאפיינים אוניברסליים לא משתנים של תפקוד הרוח , המבוססים על תפקודים מסוימים של המוח , והם המאפשרים להבין את העולם האנושי . שלא כסרטר , יריבו הגדול , חשף לוי שטראוס מבנה — ולא חירות — מאחורי האדם . האנתרופולוג הסטרוקטורליסט לא ראה כל טעם לדבר על סובייקט , על תודעה ואפילו על רצון . לוי שטראוס גרס שהתרבויות שקולות זו כנגד זו , ולוינס ציין שהיתה לזה השפעה על רגשות האשם של אירופה כלפי המושבות הישנות שלה . גילוי "תפקודן" של התרבויות הניח את Michel Foucault , Les Mots et les Choses , ed . Gallimard , Paris 1966 , 1 . p . 398 ראה גם : idem , L 'Archeologie du Savoir , ed . Gallimard , Paris 1969

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help