sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

כישרונות , בן למשפחה דוברת יידיש מביאליסטוק . עוד בעירו ספג לא רק את עושרה של המורשת היהודית העתיקה אלא גם את יסודות התרבות העברית המודרנית . משנעשה היסטוריון , ולכל אורך פעילותו האקדמית ובכל למדנותו המקיפה , הוא נתן ביטוי למחויבותו העמוקה להתחדשותה של התרבות העברית , שהיא אחד מסימניה הבולטים של הלאומיות היהודית המודרנית . לצערנו הרב , לאומיות , או ליתר דיוק - לאומנות אפלה , גם מילאה תפקיד מכריע במותו . הוא הסתייג מן הכינוי "האסכולה הירושלמית , " שהתייחס לקבוצת ההיסטוריונים שהתוותה את הקווים המנחים בחקר תולדות ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים ולדור הראשון של תלמידיהם , שעמם נמנה שטרן עצמו . ואולם , הוא הכיר בכך שהיסטוריונים אלה , והוא בכללם , נוקטים גישה לאומית בחקר תולדות עם ישראל . מנחם שטרן היה אחד מששת ההיסטוריונים הירושלמים ששיתפו פעולה בכתיבת שלושת הכרכים המקיפים של "תולדות עם ישראל , " בעריכת חיים הלל בן ששון . היה ברור לו שהגדרה שתחול על ששת ההיסטוריונים הללו , "על אף השוני הרב שביניהם , תביא בחשבון את מגמתם לתאר את תולדות ישראל כתולדות אומה חיה ... על האספקטים השונים והמגוונים של חייה , ולא במוצהר את תולדות היהדות . " בעבודתו ניכרת , ללא צל של ספק , השפעתה של הגישה הפרניאליסטית ( perennialist ) בתולדות עם ישראל והאומה היהודית , גישה שהיתה אחד מסימני ההיכר של ההשקפה ההיסטוריוגרפית של האבות המייסדים של חקר תולדות ישראל בארץ . בהקדמה הכללית למהדורה העברית של "תולדות עם ישראל , " שראתה אור בשנת 1969 ( ההקדמה , מעניין לציין , לא נכללה במהדורה האנגלית שפורסמה בשנת , ( 1976 כתב בן ששון : "עדיין טובה המסגרת הלאומית לבירור היסטורי של אמת , שכן היא מסגרת טבעית ומודעת המארגנת דורות על דורות מעשי אנוש ויחסי חברותיהם . " והוא הוסיף : רציפותה של אומה מן האומות היא צירוף התמורות במסגרת של גורמים וכוחות מאחדים . העם היהודי רושם לעצמו היסטוריה רצופה מן העתיקות שבעולם ... עיון כראוי בתולדות אומה זו מלמד , שבמעברים ובפיזור של היהודים בתולדותיהם הארוכים והמגוונים יש הרבה יותר רציפות הגוף נושא התרבות , הרבה יותר עמידה על

החברה ההיסטורית הישראלית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help