sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון האמן בחברה של ימי הביניים המאוחרים ובתקופת הרנסנס רבה חשיבותה של בדיקת מעמדו החברתי של האמן לשם הבנת יצירותיו , אבל לא תמיד היא ברורה מאליה . המכשיר המדעי העיקרי של חוקר תולדות האמנות הוא בוודאי חקר הסגנון , אבל גם הוא חייב להתבסס על עובדות היסטוריות מוצקות ( שהרי תולדות האמנות אינן אלא חלק מן ההיסטוריה הכללית ) ועל בדיקת הבחינה החברתית של יצירת האמנות ושל יוצרה . שאם לא כן יש חשש שיימנו בהם תכונות לא מדויקות ואפילו מוטעות , ויוסקו מסקנות מסולפות . כדברי רוד 1 לף ויטקובר : 'חוקרי תולדות האמנות יצרו , לעתים בתמימות יתרה ולעתים בשרירות לב , פנתאון מלא אמנים בני גזע דמיוני . ' בימינו דמות האמנים של העבר מעוצבת בעיקר על פי שלושה מקורות : ( א ) מחברי הביוגרפיות הראשונים , בני זמנם של האמנים , כמו ואזארי , ואן מאנךר , סאנדרארט ולאנצי ; ( ב ) ההתבוננות הרומנטית על חייהם ועל עבודתם של אמני העבר אצל סופרי התקופה הרומנטית . מהתבוננות זו עולות שתי דמויות : דמות האמן הגאון הלא מובן , שאינו זוכה להוקרה של בני זמנו , ועל כן נגזרת עליו בדידות עולמים , שכן אמן כזה נעשית לו גאונותו למקור ייסורים ; ודמות האמן הישר , ( Biedermann ) אומן הגון בין אומנים הגונים . את שני הטיפוסים הללו אנו פוגשים בספרו של לודוויג טיק , ( 1798 ) Franz Sternbalds Wanderungen , ( Ludwig Tieck ) ושניהם שבים ומשתקפים בספרו של ה' גרים , ( H . Grimm ) , ( 1863-1860 ) Leben Michelangelos ובספרו של כריסטיאן שוכהארדט Lucas Cranach desAlteren , ( Christian Schuchardt )

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help