sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה הבחינה החברתית של האמנות לא עוררה עד כה עניין מיוחד . אולי הניסיון להסביר את התהליך הנעלה של היצירה הרוחנית בנימוקים של מציאות חומרית הוא שהרתיע מפני החדירה לקודש הקודשים של הרוח . זאת ועוד , הסוציולוגיה של התרבות , והאמנות בכלל זה , נפסלה מלכתחילה בגלל אנשי 'הסוציולוגיה הוולגרית' של שנות העשרים , בייחוד בברית המועצות . בדבקותם בדוגמה המרקסיסטית , ערערו הללו כל יסוד מדעי בגישה החברתית לתולדות האמנות , ומתוך מאמץ להגדיר את היצירה על פי מקורו המעמדי של היוצר , הגיעו למסקנות מגוחכות . למרבה הצער , השפעתה של 'הסוציולוגיה הוולגרית' היתה חזקה כל כך עד שאנחנו מוצאים את הדיה גם בכתיבתם של חוקרים נודעים כמו ארנולד האוזר ופרידריך אנטאל . הסוציולוגים הראשונים טעו עוד טעות מכרעת כשביקשו להשתמש ביצירות אמנות כחומר עזר לצורך מסקנות סוציולוגיות ( ועוד הרעו לעשות והכפיפו נתונים של האמנות לתורות חברתיות וכלכליות . ( ואולם הגישה החברתית בתולדות האמנות ראוי לה לשאוף לעשות את ההפך — לגלות את שורשיה החברתיים של היצירה כדי להסביר את יצירת האמנות ואת השקפת יוצרה . וזו אכן משימתי בספר הזה : לגלות את השורשים החברתיים של היצירות ויוצריהן בימי הביניים המאוחרים ובתקופת הרנסנס במערב אירופה . יוצרה של יצירת אמנות , גם אם הוא גאון בגאונים , עדיין הוא נציג של תקופתו . הוא חי בסביבה חברתית נתונה ותלוי בה , מראשיתו הוא שרוי באווירה מסוימת , ויש שהוא נשאר בה עד מותו ; במידה רבה הוא תלוי בארגונים המקצועיים : הלשכה , הגילדה ואגודת האחים , ( fratemitas ) בחוקיהם ובמנהגיהם . הוא פועל לא על פי רצונו ונטיותיו בלבד , אלא לפי דרישות הלקוח וטעם הקהילה . יצירותיו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help