sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לעצרה , ודאו - אי אפשר לחסמו . מי שהבין את דאו הוא הנאמן לטבעיות , ומי שלא הבין את דאו הוא המפר אותה / תורתו של לאו צה מהו בעצם דאו ? קשה מאוד לתת תשובה ממצה לשאלה זו . ההירוגלוף הסיני דאו מורכב משני חלקים : מן ההירוגלוף ' ללכת' ומן ההירוגלוף 'ראש' ( כלומר - אדם . ( מובנו הראשוני והבסיסי של ההירוגלוף דאו - ללכת , הליכה , הלכה , דרך , נתיב . נמצא , דאו מתפרש : דרך שיש ללכת בה , הלכה , שיטה , עיקרון , לוגוס , היסוד העליון , ולדעת מקצת מן החוקרים - אלוהים . נקודת המפתח היא השאלה : למה בדיוק התכוון לאו צה , כאשר הגה את תורתו בדבר דאו . האם צודקים אלה מן החוקרים הסינים בני זמננו , הטוענים כי דאו הוא חוק הטבע ושאין בו כל מהות אלוהית ? ושמא הצדק עם אותם המלומדים הסיניים והסינולוגים בני המערב , אשר לדעתם ספרו של לאו צה אינו אלא חיבור הדן במונותיאיזם ודאו הוא הלוגוס , הישות העליונה , היסוד האחד , אלוהים ? כותב השורות האלה אינו סבור , שהוא רשאי לכפות על הקורא את הכרעתו בשאלה זו , והוא מעדיף להניח לקורא שיסיק בעצמו , לאחר שיכיר ספר זה , את מסקנותיו שלו . בפתח ספרו אומר לאו צה דברים אלה : 'דאו , אשר תוכל להגדירו , אינו דאו נצחי' ( א . ( בפרק האחרון בספרו של החכם צ'ואנג צה נאמר , כי רעיון היסוד של לאו צה הוא קיומו של ' האחד העליון , ' כלומר של דאו הנצחי שאינו עשוי להשתנות . הכול זורם בעולמנו , פושט צורה ולובש צורה , אולם החוקים

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help