sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

[ ה ] שתי סוגיות פולמוסיות קשורות לתשתית הרעיונית של כהן — הסוגיה של הפאנ תיאיזם , וביתר ייחוד שפינוזה ומשנתו , והסוגיה של הנצרות . בספר הוקונים טען כהן , שההבדל בין המונותיאיזם לפאנתיאיזם סובב על מושג הבריאה , על בעיית ההוויה וההתהוות , כי הפאנתיאיזם שולל התהוות וכן סובב הוא על שאלת היחס בין אדם ואל . כהן טוען ששפינוזה קובע , כי מן הנמנע שההמון יהיה מסוגל למוסריות , בעוד שבתפיסה של היהדות אין מחיצה בין בני אדם , שהרי תלמוד תורה הוא צורת יסוד של מהות האדם "י . שפינוזה נעשה , לפי דברי כהן , בפולמוסו שלו נגד היהדות או נגד הרמב"ם , מקור לטעות הבנה בסיסית לגבי טיבה של הדת היהודית . מדברי שפינוזה שאב קאנט את ידיעתו ואת משפטו על היהדות 1 . כלומר שהיהדות אינה דת אלא חוקת מדינה או מכלול של תקנונים ; אין ספק שתיאור זה של קאנט ומשפט הערכה שלילי שנלווה לכך היו חשובים ביותר בעיניו של כהן . כהן מיצר היה על דעתו של קאנט , ואשמתו של שפינוזה בשיבוש דעתו של קאנט נראית כיסוד לדבריו הביקורתיים הקשים שהוא מטיח נגד שפינוזה . גם באסופת המאמרים שלפנינו עולה ההתנגדות לשפינוזה בבליטותה , ועניינים אחדים שבבסיס של התנגדות זו ראויים לאזכור מיוחד . הפאנתיאיזם בכלל וגיבושן על ידי שפינוזה נשללים על ידי כהן , משום שהפאנתיאיזם בנוי על זהות של טבע ומוסר . תורת המוסר פוסלת את הפאנתיאיזם משום הבלעה זו של המוסר בטבע . מזדקר לעין שזיהוי אלוהים עם הטבע —כמוהו כזיהוי הטבע עם המוסר נדחה משום שאלוהים הוא אלוה של המוסר . בלא אלוהים שהוא למעלה מן העולם והוא למעלה מכל דבר אנושי , אין מקום לא לאמונת האחדות ואין גם מקום לדת ( עמ' . ( 114 כהן מנסח את העוקץ שבפאנתיאיזם באומרו , שלשיטתו של זה אלוה הוא אלוה של הטבע סתם ( עמ' . ( 35 קיים קשר בין תורת המוסר לבין תפיסה טיליאולוגית ( עמ' , ( 23 שהרי אילולא רעיון התכלית לא היה מצוי רעיון של ייעוד מוסרי ולא היתה מצויה תכלית להתכוונותו של האדם בחינת שלטון הטוב במשמעו המשיחי . ( 23 ) אמנם , גנוז בפאנתיאיזם 'רעל מתוק' שגם היהדות לא נתנזרה ממנו : לא זו בלבד שהנצרות ספגה יסודות פאנתיאיסטים , אלא שאילו זרמים ביהדות ספגו אף הם יסודות אלה ( עמ' . ( 23 רעל מתוק זה טמון בסילוק היסוד המוסרי העצמאי ובהע מדתו על יסוד זולתו , הטבע , או על המנגנון של ההשתכללות המיכאנית אשר בטבע —וכאן מיטשטשים הגבולות בין מורשתו של אריסטו לבין השיקול הפאנ תיאיסטי במשמעו השיטתי הרחב . אמנם , כהן ממתן במשהו את ההערה השלילית הכוללת של הפאנתיאיזם כאשר הוא מבקש להראות על כך שאפשר לקיים את רעיון החירות של תבונת האדם גם בגבולות המונותיאיזם . יש מקום להרהור על כד , אם תבונת האדם נחרבת בגין היחס בין אלוהים למוסר ועל כן בגין היחס של ארם לאלוהים , כי יחס זה עוקר לכאורה את תבונת האדם העצמאית . הפאנתי 15 דת התבונה , עמ' 16 . 109 , 101 , 100 שם , עמ' 17 . 375 שם , עמ' . 359

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help