sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

ככל שכהן מושפע כאן מקאנט הרי עולה הבדל בולט בין שתי ההשקפות : קאנט לא ייחס משמעות משיחית לברית הפידיראטיבית . ברית זו , ככל שהיתה בעיניו גישום של משפט עמים , עתידה להתחולל כתוצאה מן הסכסוכים והחיכוכים בין מדינות , שיובילו בעל כורחם , ולפרקים בניגוד למניעיהם הממריצים , ליישוב סכסוכים , למה שאנו קוראים קיום זה בצד זה , שסופו קיום של הדדיות ושותפות . כהן , הדבק בקשר שבין אל יחיד לבין האנושות המשיחית ( עמ' , ( 89 כאילו גרס שאחדות אלוהים סופה שתתקבל באחדות האנושות , באנושות האחת שעתידה להכיר את האל היחיד , והוא רואה את העם היהודי כשליח לאנושות . בשליחות זו רואה הוא יסוד ופינה לבחירת העם היהודי כנושא הרעיון של אל יחיד וכמבשר הרעיון של אנושות אחת . הוא מפרש את ביעור האלילות מן העולם כחלק של תפיסת הנבואה וכמכוון לביעור המכשול להשתרשותו של אותו קשר בין אל אחד לאנושות אחת ( עמ' . ( 89 המושגים , על כור מחצבתם השונה , מופיעים במיזוג או צירוף שספק הוא סינתיזה וספק אקלקטיות : 'אהבת הבריות , החיבה לכל הנברא בצלם אלוהים , ההכרה באני של חברך , נטילת אני מכל אהבה עצמית , ההומאניות — היא השאיפה העליונה של כל תרבות , ובייחוד של כל חינוך . אין השכלה אלא ליבון מושגה של ההומאניות . ' ובסמיכות לכך : 'אחוות ההשכלה והסובלנות , שהולידה את ההומאניות , עתידה להביא את האנושות לידי מטרתה המשיחית' ( עמ' . ( 117 אפילו נגרוס הבחנה בין השלב של הומאניות לזה של משיחיות , אי אפשר שלא להבחין כי על םי כהן קיימת קירבה שבתוכן ועניין בין שתי ההשקפות או הציפיות—וספק אם כהן העלה סימני היכר של הבחנה לצד סימני היכר של קירבה . בספרו המרכזי על אתיקה רואה כהן בהומאניות את המידה הטובה העליונה , ומידה זו נתפסת באנושיות באותו מובן שנשתגר בפינו כרגש כלפי בני אדם ובצירוף של רגש כלפי הבריות עם חובה כלפיהם . בהקשר זה ביקר כהן את הרעיון של הרשע השורשי שקאנט גרס אותו , ומשום הבדלי דעות בין השניים בסוגיה זו של הרשע לא הטיל קאנט על רעיון הפידיראטיביות את המימד המשיחי והסתפק במועט כביכול , קרי בהסדר משפטי הנישא על כוחות אמפיריים של טובה הנצמחת מהסדר זה . התיר המשיחי מתפרש בהקשר של ה'אתיקה' כהתחלה חדשה של אנושות חדשה עלי אדמות , והערך המוסרי של המשיחיות הוא במשמעותה המוסרית , או ביתר דיוק : הפילוסופית היסטורית . ההיסטוריה של העמים כהיסטוריה של האנושות זו הבעיה של מה שקרוי בפיו של כהן 'משיחיות נבואית . ' ברור שיש כאן רציפות שלמה בין הרעיונות הפילוסופים של כהן על מידות טובות של האדם והמשיחיות לבין הפירושים המסוימים יותר שהוא נותן , בין השאר באסופת מאמרים שלפנינו , לסוגיות מן היהדות H עייל Hermann Cohen , Ethik Des Reinen Willens , Dritte Auflage , Bruno Cassi- , rer , Berlin 1921 עמ' 630 ואילך . בעניין המשיחיות עיין שם , עמ' 409 ואילך . בעניין הרע והרשע עיין במסתי : Religion within Limits of Reason alone and Religion . of Reason , Leo Baeck Institute Year Book XVII 1972 , pp . 179 ft ' .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help