sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

המוסריות . קיומם המיוחד של העמים אינו מעצור למשיחיות , כי הייחוד של עמים נועד לשאוף לקבלת אחדות יתירה של האנושות ... ' . " דווקא משום שהרעיון המשיחי עשה את תכליתה של אהבת אלוהים לנקודה מוצקת באין סוף , מסתבר לך שאף לישראל נתייחד מקום בתוך הטור של נקודות המיצוע בשביל אהבת הבריות האינסופית של אלוהים . הקשר בין האל היחיד לאנושות היחידה הוא ציר בדיוניו של כהן באסופת המאמרים שלפנינו , ומכאן גם מסקנות ציבוריות בנות משקל מכריע לגבי זמנו שלו על התרחשויותיו . הקשר בין עדיפות המוסר בתודעה הדתית ובין אוניברסאליזם ומשיחיות הוא קו מדריך בחיבוריו של כהן . הדת היהודית ראתה תמיד את החוק האלוהי כזהה עם חוק המוסר , עם חוק האדם ( עמ' ( 74 —ומסתבר שעלינו לכלול בקביעה זו את הדגש בחוק האדם , הווי אומר אדם בכלל , אדם כיש עולם שהוא מעיקרו גם יש השייך לאנושות האוניברסאלית ולא להקשר נתון —לאומי במשמע — כלשהו . כיוון שהנבואה היא גיבוש דתי חזוני , הרי הרעיון המשיחי הוא שיאה של הנבואה ( עמ' , ( 58 ועל כן גם מצד זה נמשך הקשר שבין התשתית של היהדות לבין המשיחיות בפירושה הכל אנושי . הצליל המדינתי העולה מתפיסה אוניברסאלית זו אף הוא נשמע בבירור . כאשר כהן אומר : 'מתפקידו של רעיון האלוהות המונותיאיסטי לכונן חוקה מדינית דתית כהסתדרות עולמית , כלומר כברית מדינות של האנושות , המתפתחת לפי הרעיון המשיחי' , ( 74 ) יש לדייק ולהבחין בכך , שכהן אינו שולל את המבנה המדינתי שלילה כוללת —ולכך נודעת שוב חשיבות בהקשר היהודי ובפולמוס של בני דורו —אלא מצביע על הקירבה שבין ברית בין המדינות לבין האנושות במרחבה האוניברסאלי . כאן קרוב כהן , ומסתבר שביודעים , להשקפתו של קאנט על הברית הפידיראלית בין מדינות , ככל שקאנט העמיד על ההבדל בין — Voikerbund חבר עמים — לבין — vbikerstaat בחינת מדינת עמים , כדי ליטול מן ההסדר האנושי הכולל את מרכיב הכפיפות לראשות שלטונית . קאנט קושר את ההסדר הפידיראטיבי לשלטון משפט העמים . בעיני קאנט יישוב סכסוכים חוקי בין מדינות הוא עוגנו של הרעיון הפידיראטיבי , והתנאי לכך הוא משטר פנימי של המדינה הערוך על פי עיקרי משפט טהורים . נמצאת הברית הפידירא טיבית מעין התרחבות של המשטר החוקי הפנימי שבתוך כל מדינה כלפי אזרחיה שלה . כללו של דבר , המצב הפידיראטיבי של המדינות , שכוונתו אך להרחיק את המלחמה , הוא המצב המשפטי היחיד המתיישב עם חירותן של המדינות גופן . « 10 שם , עמ' . 289 11 שם , עמ' . 288 12 שם , עמ' . 186 13 בעניין זה עיין בעיקר : עמנואל קאנט , השלום הנצחי , שרטוט פילוסופי , תרגמו , הוסיפו מבוא ! והערות שמואל הוגו ברגמן ונתן רוטנשטרייך , הוצאת ספרים ע"ש מאגנס , האוניברסיטה העברית , ירושלים , תשל"ו , בייחוד עמ' . 89 , 86 , 80 , 70 , 62 , 41

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help