sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

של עצמ שלם , או של צורה טהורה וכיוצא באלה ניסוחים של הרעיונות האריסטו טליים . אלוהים הוא אלוהי הנביאים . שפינוזה היה קרוב יותר למיטאפיסיקה אריס טוטלית מאשר לזו של הרמב"ם , כי אלוהי שפינוזה הוא אלוהי הטבע סתם , או אלוה הוא הטבע על פי הנוסחה ו 'אלוה או הטבע' ( עמ' . ( 35 הבעיה של הכרת אלוהים ברמב"ם אינה הבעיה של אריסטו או של שפינוזה — כלומר אין זו בעיית עצמותו של אלוהים , אלא שאלה על ערכו כדוגמה מוסרית . יש לשים לב להדגשה זו של כהן , כי אלוהים על פי תורת התארים השליליים , שהרמב"ם הוא מייצגה המובהק , הוא בעל הכרת עצמו ובעל ההשגחה , 'והרי על ידי כר הקניתי להכרת האלוה את מלוא תוכנו של העולם' ( עמ' — ( 39 ושוב לפי ציר מרכזי של בעיית המוסר . מכאן שהרמב"ם לא נמשך אחרי האוידימוניה של תורת המוםר של אריסטו , אם אנו מבינים את האוידימוניה כפשוטה , כלומר כהרגשת הרווחה של הנפש , כשהאושר הוא התכלית של המוסר ועיצוב האנרגיה של הנפש במתאים למידה הטובה . כהן הולך כאן בעקבות תורת המוסר של קאנט ומקומו של האושר על פי תורה זו —ואולי אפילו מפליג מעבר לה , כי אין כהן מעלה את הרעיון , הוא רעיונו של קאנט , על ראויותו של האדם לאושר . כל הזיקה לאושר נתפסת על ידו כמין של חומרנות , והתגברות על האוירימוניום היא נצחון האידיאליזם י . כיוון שאין הרמב"ם דבק ברעיון זה , הרי די בכך כדי להוציאו 'מכלל סתם תלמיד מובהק של אריסטו' ( עמ' . ( 40 על משקל ההבדל בין אלוהי אברהם , יצחק ויעקב לבין אלוהי הפילוסופים אומר כהן : 'כבוד ויקר לאלוהי אריסטו , אולם בשום פנים אינו אלוהי ישראל' ( עמ' . ( 28 [ ד ] רעיון המשיחיות תופס מקום בולט בדיוניו של כהן בספרו המרכזי 'דת התבונה . ' כהן מזקיק גם את דיונו לרמב"ם , אשר זכותו הגדולה היא בכך שהבדיל הבדלה חריפה בין 'עולם הבא' לבין 'העתיד לבוא' ( עמ' ;( 54 כהן מסתמר על דברי הרמב"ם שבימות המשיח עולם כמנהגו נוהג . עניינו ליטול ממושג ימות המשיח את הצד של ציפיה לתגמול , או את האוידימוניזם שבו דיברו לעיל . המונותיאיזם מוליד להשקפה שאלוהים יכול להיות בורא של השלם ואין שלם אלא שלום . על כן מגיע המונותיאיזם למרום שיאו במשיחיות , כי זו משמעה בפשיטות : שלטון הטוב עלי אדמות . נמצא , אלוהים שהוא טוב מוצא את הביטוי לטובו במוסריותו של העולם שהוא בוראו ; מוסריות זו מגיעה לגישומה בימות המשיח , והמשיחיות היא ציפייה לגישום זה . בנוסף לכר אלוהים שהוא אחד ברא גם היסטוריה אחת , וזו —צדה האחר היא אחדות האנושות . כאן המונותיאיזם מכונן או מייסד את 7 עיין בסוגיה זו : עמנואל קאנט , ביקורת התבונה המעשית , תרגמו והוסיפו מבוא והערות שמואל הוגו ברגמן ונתן רוטנשטרייר , מוסד ביאליק , ירושלים , תשל"ג , עמ' , 125-118 , 115-106 , 62-61 וכן . 124 , 106 השווה גם פרקי מבוא שם , עמ' לב ואילה 8 דת התבונה , עמ' 339 9 שם , עמ' . 57

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help