sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

מוטיב מתמיד במחשבתו של כהן , תלויה בסוגיה זו , וכן טשטוש תחומים בין אלוהים לאדם וביקורת הנצרות תלויה אף היא בזו —עיין , למשל , עמ' . ( 42 כאשר אנו מבקשים להבין את הזיקה שבין רעיון הייחוד למרכזיותו של המוסר , שמא נוכל להציע הסבר זה : רעיון הייחוד מוציא את ההוויה האלוהית מחוץ לכל אופן מציאות נתון ולמעלה ממנה . רעיון זה מעיקרו מעמיד את אלוהים ברמה טראנסצינדנטית שהיא מניה וביה רמה חוץ ועל נסיונית , טראנס אמפירית . אלוהים בהווייתו הייחודית אינו שרוי ביחס לאדם מסוים זה או אחר , שהרי אדם הוא יש נסיוני . גם המוסר מכוון אל מעבר לגבולות של מציאות נסיונית — המוסר מכוון אל האנושות כולה , אל האוניברסאליות שלה . רעיון זה של האוניברסאליות כמגמה של המוסר , או כקוטב של הגישה המוסרית , ירש כהן מקאנט , שהרי אליבא דקאנט המוסר בצו שלו מכוון לאדם באשר הוא אדם או באשר הוא תכלית . מכאן הגיע קאנט גם לראייה אוניברסאלית של ההיסטוריה האנושית , בבקשו לטעון כי האדם כאדם , כקאטיגוריה מוסרית , מוצא , משמע עתיד למצוא , את מימושו במערכת הכוללת של ההיסטוריה של האנושות שתהא גישום של קידמה לקראת אוניברסא ליות . החידוש של כהן בסוגיה זו הוא בנסיונו לא לדון באוניברסאליות בגבולות האדם בלבד , אלא לראותה כמקבילה למעמדו של אלוהים כלפי האדם וכלפי העולם . זו הבעיה הגדולה הראשונה של תורת המוסר — אומר הוא : כיצד הופכים את העמים לאנושות ( עמ' , ( 8 כאשר ב'העמים' עלינו להבין אישים נסיוניים המצויים בתוך ההיסטוריה הנתונה פנימה , ואילו את האנושות עלינו להבין כמערכת העתידה להתגשם מתוך מניעים מוסריים ולא מתוך נתונים היסטוריים נסיוניים . אמנם אפשר לטעון , כי בדברי כהן אנו מוצאים כאן קפיצת דרך כלשהי כאשר הוא טוען לקשר , שאין הוא מסבירו , בין הרעיון של האל היחיד שאינו בבואת האדם לרעיון שאהבת אלוהים פירושה אהבה לבריות , היא האהבה , שבכוחה תיוולד האנושות . אהבת אלוהים מחוללת את האנושות וערבה לה , ואהבה זו היא העתידה להביאה לידי מציאות ( עמ' . ( 9 [ ב ] האנושות ומעמדו של היחיד בתוכה עולים גם ב'דת התבונה' של כהן . 'האתיקה מגיעה ובאה מתוך ניגודה השיטתי לכל יסוד חושני ולכל יסוד נסיוני באדם לידי המסקנה הכבירה , שהיא מפקיעה תחילה את האני מן האינדיבידואליות בכלל על מנת להחזירה לו מעל נקודה מרוממת , לא רק בצורה נעלה יותר אלא גם בצורה צרופה ומצורפת יותר . האני של האדם יהיה בה לאני של האנושות . ' מה שקרוי כאן הפקעה מן האינדיבידואליות , שהיא הפקעה מן 2 על הפילוסופיה של ההיסטוריה של קאנט וזיקתה לתורת המוסר שלו עיין : הוגו ברגמן , הפילוסופיה של עמנואל קנט , ירושלים , תל אביב , 'תרבות , ' תרפ"ז , עמ' 133 ואילך . הספר עתיד לצאת לאור במהדורה מחודשת . 3 חרמן כהן , דת התבונה ממקורות היהדות . תרגם צבי וויסלבסקי , ערכו והוסיפו הערות שמואל הוגו ברגמן ונתן רוטנשטרייך , פרקי מבוא וחתימה : סיני אוקי ויוסף בן שלמה , הוצאת מוסד ביאליק והמכון על שם ליאו בק , ירושלים , תשל"ב , עמ' . 48

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help