sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

משיחיות ומציאות מאת נתן רוטנשטרייך נא ] ניתן לומר שהרמן כהן הוא אחרון הפילוסופים של היהדות בתקופה החדשה , אשר פירושה ליהדות מעמיד את מהותה על שיטת מוסר או על עמדת יסוד שהיא מוסרית כולה . בשלשלת המחשבה היהודית בעת החדשה מצויים טיפוסים שונים של הפירוש הזה של היהדות מזווית הראייה של המוסר . כהן ממשיך את הכיוון , אך נותן לו דגש משלו התלוי במפורש במסורת של קאנט , אף כי כהן מפליג מעבר לקאנט . לעמדתו יש משמעות פילוסופית , אך היו לה גם ביטויים במלחמת הדעות והזרמים של זמנו , וביניהם תוצאות שלמצער בעיני דור זה שלאחר השואה וקיום מדינת ישראל נראות מתמיהות , אם לא למעלה מזה . דומה שצבי וויסלבסקי , כשבחר את המאמרים שנכללו בקובץ זה , ביקש לתת דיוקן שלם של כהן ותקופתו ומשום כך כלל במבחר גם דברים רחוקים מרוחנו ושההיסטוריה טפחה על פניהם . את משקלה של המוסריות , עוד קודם שאופינה לפרטיה , מוצא כהן אפילו בסגנון הנביאים , באומנות הדיבור שלהם . בעיית הדת , שהיא מרכזית , כמובן , בהשקפה הנבואית וביהדות כולה , נתפסת מזווית ראייה של המוסר ( עמ' c ( 4 אכן , כהן מבליט עובדת יסוד והיא , שדת מושג רחב הוא ; מזווית ראייה של תולדות הדתות או מחקר השוואתי של הדת נכללו בדת טיפוסים שונים של גישה לעולם , לרבות המיתוס . הוא ביקש אפוא להעמיד על ההבדל הסגולי בין היהדות כדת לבין אותן הגישות , אשר על דרך החקר הנויטראלי הן קרויות דת . הקו הסגולי המבדיל בין היהדות לבין המיתוס הוא במוסר , אך במקביל לכך ברעיון של ייחודו של אלוהים : בראיית הייחוד הזה 'כי אנכי אל ואין עוד' ( ישעיהו מו , ט ) עולה הייחוד של היהדות , ועל דרך של צירוף לשוני נוכל לבטאו לאמור : ייחוד האל הוא הקובע את ייחודה של היהדות . ייחוד זה מבדיל בין הווייתו ומהותו של אלוהים ובין כל הוויה אחרת ( עמ' — ( 5 ואחת השאלות המרכזיות העומדות בהקשר זה בפני כהן היא פענוח הקשר בין השקפה דתית רוויית מוסריות לבין השקפה דתית הדבקה ברעיון הייחוד . האל היחיד אינו בבואת האדם — והשמירה על המרחק בין מעמדו של האל ומהותו לבין האדם ומקומו בעולם היא צד שני של הרעיון של הייחוד . מכאן משתמעת ההסתייגות מכל טשטוש תחומים בין אלוהים לעולם ( הביקורת נגד הפאנתיאיזם , 1 מראי המקומות בפנים הם לאסופת החיבורים שבקובץ זה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help