sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כאן , בחקר תעלומת זהותו של איכר צרפתי , מתגלה כישרונה של דייוויס לדובב את המושתקים , את האנאלפביתים , ובהם גם הנשים , מתוך דברי הימים שנכתבו בידי בעלי השררה המדינית , המשפטית והדתית . לאחרונה פרסמה דיוויס את 'מסעותיו של להטוטן' , ( 2006 ) על גאוגרף נוסע מוסלמי שהתקבל באירופה בכינוי 'לאו אפריקנוס . ' היא כותבת כעת על תושביה היהודים של סורינאם , ובהם בעלי מטעים ובעלי עבדים , שנהנו מאוטונומיה משפטית רבה . היסטוריונים בני הדור הצעיר יותר מנטלי זימון דייוויס עוסקים דרך שגרה בתחומים שהיו חלוציים לדידם של אנשי אסכולת האנאל בצרפת ובארצות הברית : התחקות אחר קולות צנועים וסמויים מן האוזן , קולות של נשים ומשרתים ונוודים , אמונותיהם ותרבותם של ענווי עולם . גם השילוב בין עבודת ארכיון לבין כתיבה 'ספרותית' או חציית הקווים הזהירה בין עובדה לסיפורת , בין תעודה לפיקציה ולתסריט קולנועי , אינם חדשים עוד . אבל דייוויס , כאז כן עתה , דורשת מאתנו להישאר ערים ודרוכים . יש תמיד יסוד מפתיע במחקריה . לעולם אין היא מציעה 'סיפור פשוט : ' תמיד יש פיתול בזנב העלילה . היא כותבת היסטוריה של חוצי גבולות , פורקי עול ומחליפי זהות . גיבוריה מהלכים בין אמת לשקר . יזמותיהם - ומתנותיהם - עולות יפה או נכשלות כישלון חרוץ . הם חיים על השוליים , על קווי ההפרדה , ותכופות על קו הקץ . בתוך כך , הם הודפים את הקווים , את הגבולות , ומסמנים באישיותם הנועזת ובדרכי חייהם הפיקארסקיות את בואו של העידן המודרני . מאז עלו על במת המקצוע זימון דייוויס וקומץ עמיתיה , ההיסטוריון אינו עוד "חוקר" גרדא , לא עוד "מלומד" בלבד , אלא מעין מגלה ארצות ושודד תיבות אבודות . ההיסטוריון נטל לו רשות לדמיין ( לא להמציא או לפברק : לדמיין (! את התחושות ואת הרגשות של מושאי מחקרו , לרבות תקוותיהם ורגשות האימה שחשו . הוא שותף רגשי שלהם , אבל זהיר יותר מאי פעם במיפוי עולמם . אצל דייוויס ובמה מעמיתיה יש ניסיון אמיתי להימנע מלהעמיס את זמננו שלנו , את החכמה בדיעבד שלנו , על בני המאה השש עשרה והשבע עשרה . האופקים שלהם , כשהיטלטלו בעגלה מכפרם הקט אל בית המשפט שבעיר טולוז , או כשהפליגו בספינת מפרשים אל איי הודו המערבית , היו עזים ומפעימים דיים . אין צורך להעמיס עליהם את אופקינו שלנו .

החברה ההיסטורית הישראלית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help