sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

סוחרים , ועוד מהות מזה — של יורדי ים . לאחר ( וחורה של גולת בבל , ויותר מכן לאחר ייסוד הממלכה הסליקית בסוריה , פיתחו המהגרים — הנפוצים מהודו ועד ספרד — אותו כשרון מופלא למסחר ולחמה כספית , שבו הצטיינו היהודים מאז ועד היום יותר מכל עם . אבל הישראלי בביתו , בארץ ישראל , נשאר תמיד חקלאי ורועה . ברם כוח עמידה וגמישות גם יחד חברו בגזע זה , שעלה על כל עם אחר שבעולם בכוחו להסתגל לנסיבות ולהצליח בכל משטר , בכל אקלים , ובין מלתעות דיכוי ועוול מרים , שיטתיים וממושכים , שכמותם לא סבל שום עם אחר בהיסטוריה . טח העמידה והכשרון של היהודי התפתחו בלי ספק דווקא הודות למאמצי העולם הנכרי , ובייחוד הנוצרי , ללחוץ אותו ולרוששו . שמונה עשרה מאות שנה מנע ממנו החוק כמעט בכל ארץ אירופית החזקת קרקע וקבלת משרה מדינית או עמדה מכובדת ; אכן החוק השלים רק בקושי עם עצם קיומו , ואף זאת לא ran . האפשרות היחידה שנותרה לו אפוא בעולם החומר היתד , לצבור עושר מוטמן . כלום נתמה על שיצא לו שם של קמצן , ועל כר שבהיותו משולל הגנה בכוח הנשק התגונן בערמה ז ( שם , עמ' . ( 246 * 245 דרד אגב , בקטע להלן ( עמ' ( 247 מזכיר טריסטראם כדבר מובן מאליו , שעם ישראל עתיד לקבל בחזרה את מערת המכפלה . טריסטראם הופתע בהגיעו לראשונה לארץ ממיעוט הידיעות על טבעה , והוא תלה את הדבר בשתי סיבות : האחת זו קדושתה המופלגת , שהרי בה "קשורים זכרונות בעלי משטעות קדושה והיסטורית אשר אפילו נקדיש להם את כל תשומת לבנו במשך הזמן המועט המוקצב בדרן כלל לביקור בה , אץ אנו מספיקים ; והסיבה השנייה היא הקושי ואף הסכנה הכרוכים בחקירת חבל ארץ כה שומם ופרוע" . " את יחסו של טריסטראם לקושי ניתן להדגים בעוד מובאה מן היומן המתורגם י הוא שאל את השיד אם אפשר לעמר את הכף ( ראש צוקים שעל חוף ים המלח ) בלי לעקפו . השיד השיב שהדבר בלתי אפשרי לחלוטין ; וטריסטראם : " אמרתי לו שהתרגום האנגלי של 'בלתי אפשרי' הוא 'ננסה ; ' נטלתי את הבארומטר , את המצפן הפריזמתי ואת רובי , ויצאתי לתהות על טיבה של דרך זו , בהחלטה להקיף את הכף ולהקדיש את עבודת יומי למיפוי של חמישה מילין" ( עמ' . ( 192 ואסיים את הפרק על האיש במובאה נוספת מיומן מסעיו בארץ מואב : אני מסתכן ביודעץ שמא יאשימוני כי "ארץ הקודש תקועה במוחי ; " אכן יאשימוני אנשים שבעיניהם הגודל הוא אמת מידה יחידה לשגב , ושאינם יכולים למצוא כל עניין בחרמה ובלבנה מפני שגובהם מגיע רק עד 3 , 000 Ibu . l ( 1859 ) , p . 22 11

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help