sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

טריסטראם לא חדל כמובן לחפש עדויות וראיות לנאמר בכתבי הקודש , ובוודאי אף נכשל » . ושם . mrfloa למשל , בדבריו על הסביבה של מהסכת סדום ועמורה שולל טריסטראם באופן עקרוני את הניסיון לחג ! ש הסברים מדעיים לניסים המסופרים בתנ"ר , מחשש שגישה כזאת עלולה לגרור כסירה בניסים שלא יימצא להם סירוש כזה ( עמ' , ( 266 ותיכף לאחר דברים אלה הוא עצמו מנסה להציע הסבר ראציונאלי לאותה מהפכה ( עמ' . ( 268 וכלום אץ אט נתקלים בסתירות דומות אף בעדנו ז בזמן האחרון נזדמן לי לשמוע נעימת אכזבה בדברי מלומדים , שמצאו בכתבי טריסטראט איזה אי דיוק או סתירה אף בתחום ידיעת הטבע . אתמהא ! אמנם בהערה למהדורה השלישית של 'ארץ ישראל' ציץ טריסטראם , כי נעם לו להיווכח "שלא היה כמעט כל צורך לתקן או לשנות מדברי הספר בתחומים אלה '' ( עמ' 3 בגוף התרגום , ( אך במקומות שונים ציץ בפירוש שתיקן פרטים על סמד דברי חוקרים שבאו אחריו . בנדון זה יפים דברי החוקר "החובב" פאבר , שאני מביאם מסוף מבחר הפרקים מכתביו שיצא לאור בעברית : "עמדתי על טעויותי , ותיקנתין בלי כל הרגשת כישלון ; יודע אני עד מה קשה לגלות את האמת . לא לטעות לעולם יכול רק מי שאינו עושה כלום ואינו חושב כל עיקר . » " מדברי טריסטראם בתחום המקרא נראים לי מעניינים הערותיו ופירושל , שאתם עולים בקנה אחד עם הפרשנות המסורתית שלנו והמקובלת עלינו . מן היומן המוגש בזה אפשר להזכיר לדוגמה את ייחוס מזמור מב של תהילים לנחל דויד , ובכלל זה אף הביטוי PKJD" ירדן וחרמוגים , מהר מצער" ( עמ' , ( 225 ואת זיהוי התפוח עם המשמש הזהוב ( עמ' . ( 450 * 449 בספר אחר הוא גוזר את המלה "יישק" בדברי פרעה אל יוסף : "ועל פיך ישק כל עמי" ( בראשית , מא , מ ) מן השורש נשק במובן נשיקות פה , וזאת על סמך מנהגי נשיקה ביחסי נתינים ושליטים בארצות המזרח . « סמור לשם יש דוגמה נאה לאסוציאציות המקראיות , שעורר בדמיונו של טריסטראם מראה עיניו במסעיו בארץ . באותו הקשר הוא מזכיר את רצח עמ & א TO יואב , וכותב : "זכור לי שיר משבט עתאן רוצח יריב באופן תמה לכד : עוד הוא אומר דברי פיוס ומחזיק בשמאלו בזקן היריב לנשקו , והנה דקרו פתאום בפגיון ביד ימינו מעבר לכתף" ( שם , עמ' . ( 205 ומאותו ספר אביא גם דברים של טריסטראם על העם היהודי . הם מעניינים לא במקוריות הרעיונות אלא משמשים הם בבחינת עדות על אומרם : אי אפשר לומר על היהודים בתקופה שקדמה לכיבוש היומי שהיו עם של 9 ז"ה סאבר , 'זכתנות אנטומולוגיים , ' תרגם מצרפתית חיים בן עמרם ( עם עובד , תשט"ו , ( עמ' . 223 10 'אורח חיים מזרחי בארצות המקרא' ( לעיל , הערה , ( 2 עמ' . 202

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help