sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

בביקורו האחרון של טריסטראם בארצנו , כשהיה בן שבעים וחמש , ( 1897 ) בעט בו סוס ושבר את רגלו , אד גם אז לא נפלה תחו , וכעבור שבועות אחדים יצא מבית החולים בריא ושלם , ושש לטייל עוד . טריסטראם משתלב בקותי שלשלות מעניינות בתולדות זיקתם של עמי המערב לארץ ישראל . האחת היא של אנגלו סאקסים , שגילו יחס מיוחד ועמוק אל ארץ התנ"ר , בעיקר מתוך מניעים דתיים , אם כי לפעמים נתערבו בדבר גם מניעים חילוניים . והלא דבר הוא , שדווקא בין אנגלים מצאה לה מהלכים סברה עממית , כי הם מצאצאי עשרת השבטים , וכי האבן אשר שם יעקב מראשותיו בבית אל שוכנת עתה כבוד בכנסיית וסטמינסטר . ראשון בשלשלת זו היה אולי ויליבאלדוס הקדוש ( המאה השמינית . ( טריסטראם היד . נוצרי מאמין בכל נפשו ובכל מאודו , ואף פעל בשיחת המיסיון , אבל הוא לא עסק בציד נפשות בארצנו , ודבריו על היהודים בארץ ישראל נאמרים בלשון של כיבוד , בלי ביטויי גנאי המצויים לפעמים בדברי נוסעים נוצרים , שביקרו בארץ הקודש . הרגש הדתי , הפועל כמניע בסיוריו של טריסטראם , גלוי במקומות הרבה בספר הזה , ואדגים את הדבר בשתי מובאות : " למה לכם לבוא ל ט 1 פ 1 א י ק א ק 1 ט א ט 1 א י כאלה כמו סילון וביתיןז" שאל ג'אקומו , שחילק עמי את השמירה . "אין כאן שום מקומות קדושים , ושום עולי רגל אינם מבקרים כאן לעולם . כבר הייתי מורה דרד לעשרות רוסים וצרפתים , אבל רק אתם האנגלים באים הנה . אולי אתם מעוניינים רק במקומות אשר אץ להם קדושים , כי אינכם משתתפים בפולחנם " ? לשווא ניסיתי להסביר לו כי אין עוד מקום שנשתוקק כל כד לישון בו ולהרגיש בקרבת ההשגחה הפוקחת עלינו את עינה , כמו המקום אשר בו ישן יעקב וראה את חלום הסולם שראשו הגיע השמיטה . מקום זה אינו קשור בשום קדוש מן הלוח , ולכן לא נודעת לו כל משמעות לפי תפיסת הדת שלו [ הוא היה יווני . [ ( עמ' ( 125 ואת הרגשתו בעמדו על הי הצופים ביטא טריסטראם כד ( בתור שני קטעים מפועמי רגש עמוק : ( "הרי זה כאילו באת שנית לבקר את קבר אביך או את מחוז ילדותד" ( עמ' . ( 130 השלשלת האחרת הרי זו של חוקרי ארץ ישראל במאה התשע עשרה . * אכן אין 4 שלשלת זו נסקרת בפירוט רב בספרו של יהושע בן אריה : 'ארץ ישראל במאה הי"ט — גילויה מחדש' ( כרטא והחברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה , . ( 1970 שתי השלשלות נפגשו במאה התשע עשרה , ומעמדן התחזק עם ייסוד הקונסוליה הבריטית בירושלים בשנת , 1838 עם התחלת הפעילות של חברות מיסיונריות בריטיות והצבת הגמון אנגליקני בארץ ישראל . פרשה זו נסקרת בפירוט בספר : A . L . Tibawi , British interests in Palestine 1800-1901 ( Oxford , 1961 )

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help