sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אירופית אחת של הזרם המרכזי אלא כמה וכמה תרבויות . הפשיזם שאב את רעיונותיו ללא ספק מאחת המסורות הללו , מסורת שהייתה אפנתית בתפר שבין המאה התשע עשרה למאה העשרים , אך דחה מסורות אחרות כגון הדמוקרטיה , הליברליזם ומסורת הנאורות . האם יש לפשיזם עתיד ? האם חזקה על תנועות לאומניות בעידננו שיהפכו למעין גרסה מעודכנת ויעילה של המגפה שהשתוללה בשנות השלושים ? בשעה שכתב את הדברים , כמעט לפני שלושים שנה , נשמע מוסה אופטימי : לא נראה היה לו סביר שאירופה תחזור על הניסיון הפשיסטי או הנאצי . לנגד עיניו עמדו ללא ספק מערב אירופה ומרכזה , אבל מה באשר למזרח היבשת , לבלקנים ולעולם שמחוץ לאירופה ? הוא הוסיף אזהרה נבואית : הלאומנות התוקפנית עדיין משתוללת , והיא הרי הכוח הבסיסי שהפך את הפשיזם לאפשרי מלכתחילה . כוח זה לא רק נותר בעינו אלא אף מתעצם , ככוח המאחד העיקרי הפועל בקרב עמים ואומות . סכנת הצלחתה של הפנייה לסמכותנות הייתה קיימת תמיד , ואין זה מעלה או מוריד עד כמה שונה היא מצורותיה המוקדמות יותר . הסכנות לחירות ולציוויליזציה נראו פחותות בעת ההיא מאשר בשנות השלושים , כאשר ג'ורג' מוסה הצעיר גילה ואימץ את האנטי פשיזם בדאונינג קולג' בקיימברידג , ' אבל הן בוודאי לא נעלמו . כשם שהניסיון הפוליטי של שנות השלושים השפיע השפעה מכרעת על עיסוקיו האקדמיים בעולם שלאחר המלחמה , כך עתידים תלמידיו ותלמידי תלמידיו להמשיך במסורת זו , כדי להבין ולהסביר את המקורות לתחושות ההתמרמרות ולסכנות של העולם בהווה .

החברה ההיסטורית הישראלית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help