sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בנוסף לתוכנות הללו של ברגר , מנחות את הספר גם ההגדרות שהציע לאחרונה ההיסטוריון החברתי הבריטי של החילון באירופה , יו מקלאוד , ל'דת ' ול'חילון , ' אשר יעילות גם להבנת שורשי החילון בקרב יהודי אירופה . במונח 'דת' הכוונה לאמונה בבורא עולם רב חסד ובעל כוחות בלתי מוגבלים , שיש לציית למצוותיו ולעובדו בנאמנות , תוך קיום כל הפרקטיקות והמוסדות המבוססים על אמונה זו , כדרך האמיתית והיחידה להבטחת חיים טובים ליחיד ולקבוצה . 'החילון ' על פי פרשנותו , איננו בהכרח דרך יחידה וחד כיוונית המובילה אל מחוץ לדת , אלא הוא תהליך היסטורי שהתרחש במישורים שונים בחיי הפרט , החברה והמדינה . כך למשל , אחד מאפיקיו המשמעותיים ביותר היה היחלשות מעמדה של הכנסייה הנוצרית , והחלפת מוסדותיה וכוהני הרת שלה במוסדות ופקידים מטעם המדינה . בחברה היהודית באירופה לא הייתה קיימת כמובן הייררכיה כנסייתית ובעלת עוצמה פוליטית כמו וו , אך גם עליה לא פסחה ידו של החילון . בחיבור זה הדגש יהיה על החילון במישור האישי והחברתי בחברה היהודית , והוא יעסוק בשאלה הנגזרת משאלה כללית יותר ביחס לאירופה של העת החדשה - כיצד , מדוע ובאיזו מידה התרופפו השקפת העולם הדתית והמחויבות לקיום מצוות בקרב קבוצות ויחידים , ומה הייתה משמעותו ההיסטורית של החילון ביהדות המאה ה ? 18 כבר במאה ה 17 החלו להתגלות ניצנים של ביקורת דת פילוסופית , מתירנות דתית מסוימת ותירבות ( אקולטורציה ) מודרני , שסימנו את תחילת הנסיגה מהדת בקרב אנוסים לשעבר בפזורה הספרדית המערבית , ובקרב משפחות 'יהודי החצר ' של אשכנזים במרכז אירופה . אך במבט לאחור נראית תרומתה של המאה ה 18 לתהליך ההיסטורי של החילון משמעותית במיוחד . למעשה , במאה הזאת טמונים שורשי התהליך שעיצב והניע את חילון החברה היהודית באירופה של העת החדשה מאז ואילך . המחקר על ההשכלה כבר הצביע על כמה תהליכי חילון מהפכניים שאותם הובילו במאה ה 18 מלומדים , סופרים ופילוסופים יהודים . שתי התפתחויות היסטוריות היו בעלות משמעות מכרעת במיוחד , והשלכותיהן ארוכות טווח - חילון התודעה העצמית האישית והקולקטיבית בקרב קבוצת המשכילים , וחילון האליטה האינטלקטואלית . המשכילים המציאו למעשה את 'המודרניות ' ואת הזהות העצמית המודרנית של היהודים . הם יצרו נרטיב היסטורי שמסביר את השינויים בעידן המודרני ומצדיק את המאמץ "לתקן " את חיי היהודים , והפעילו מערכת תקשורת ותעמולה במטרה לשכנע את הציבור היהודי הרחב לאמץ את התודעה המודרנית , שצופנת בחובה הבטחה מסעירה לעתיד טוב יותר לפרט ולעם היהודי . אליטת הסופרים האינטלקטואלים הופיעה גם היא בזירה הציבורית במהלך המאה ה , 18 ושברה את המונופול של האליטה התורנית על התרבות , החינוך H . McLeod , Secularization in Western Europe , p . 13 4

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help