sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שהגביהה את החומות והעמידה כל קבוצה בעמדת עימות , חשדנות ואף בוז ועוינות ביחס לקבוצות האחרות . מרכזיותו ומשמעותו המכרעת של תהליך החילון הופכות את ההתחקות אחר שורשיו , את שחזור מהלכיו ואת הפרשנות על הסערות שהתחוללו בעטיו , לאחת מן המשימות החשובות ביותר של היסטוריון המודרניזציה היהודית . האם 'ים האמונה ' הדתית היה אי פעם מלא על גדותיו ? האומנם משכנעת היא קינתו של המשורר הוויקטוריאני מתיו ארנולד , על נסיגת 'ים האמונה ' ' ) חוף דובר ?( ' האם ניתן להמשיך לדבוק בטענה על דחיקתו של אלוהים מחיי 'העולם הזה ' והיעלמות 'הקסם' מהעולם , כניסוחו המפורסם של הסוציולוג מכם ובר , כאשר בזירה ההיסטורית של ימינו דווקא הולך וגובר לנגד עינינו משקלה של הדת ? הרי המונח 'חילון ' עצמו אינו חף ממטען אידאולוגי . םקולריסטים השתמשו בו כדי להציג סיפור ליברלי על ניצחונה הבלתי נמנע של התבונה על פני הדעות הקדומות , האמונות הטפלות והעריצות של ' העולם הישן , ' וכדי לכפות סיפור זה על התרבות המערבית כסיפור הגמוני . גם אם יש לא מעט אמת בכל הטענות הללו המערערות על תזת החילון , אשר נשמעות בעיקר מכיוונם של סוציולוגים ואנתרופולוגים , מצטרף ספר זה אל אותם היסטוריונים שדוחים את הערעור , ו " מסתכנים " בשחזור 'המהלך ההיסטורי הממשי ' ופרשנותו , כעצתו של 2 חוקר החילון חוזה קזנובה . הם אינם חשים כמוהיקנים האחרונים שעוד מאמינים ' במיתוס החילון , ' אלא מטרתם היא לתאר , להבין ולפרש את התהליכים ההיסטוריים שהובילו את אירופה לשינוי העמוק והמקיף במעמד הדת בחיי הפרט , החברה והמדינה , שינוי שאותו הם מגדירים כ'חילוך . לאורך הספר יתפרש החילון באותם מונחים בהירים שטבע כבר לפני כארבעים שנה פיטר ברגר , המועילים מאוד למי שתופס כמותו את החילון כתהליך בעל חשיבות עצומה בהיסטוריה המודרנית : בחילון כוונתנו לתהליך שבו תחומים של החברה והתרבות השתחררו משליטתם של מוסדות וסמלים דתיים ... הוא השפיע על מכלול חיי התרבות והרעיונות וניתן להבחין בו דרך התמעטות התכנים הדתיים באמנות , בפילוסופיה , בספרות וחשוב מכול - בצמיחת המדע בפרספקטיבה חילונית מובהקת על העולם . יותר מכך , רמוז בזה שלתהליך החילון יש גם היבט סובייקטיבי . כפי שיש חילון של החברה והתרבות , כך יש חילון של התודעה . בפשטות , הכוונה היא שהמערב המודרני הוציא מקרבו מספר הולך וגדל של אינדיבידואלים שמתבוננים על העולם ועל חייהם מבלי להזדקק 3 לפרשנויות דתיות . 2 ראו : J . Casanova , Public Religions in the Modern World , Ch . 1 P . Berger , TheSacred Canopy , pp . 106-108 3

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help