sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השבע עשרה העוסק ב'תנאי עומר' בנוסח המקובל עם מעט תוספות , אך מבלי להזכיר כלל את שמו של עומר , החליף השנוא כל כך על השיעים ; ואילו מיכאל וינטר מביא דיון מאלף מאת מחבר ארץ ישראלי סוני מאוחר , עבד אלגני אלנאבלסי ( מת בשנת ( 173 1 בשאלה התיאולוגית אם 'בני החסות ' יכולים להגיע ל'אושר ' ' ) םעאדה (' ולזכות בגן עדן לעתיד לבוא . עמדתו , בעקבות המיסטיקן אבן אלערבי , חיובית לגמרי . ה'מחתםב' - המפקח על השווקים ה'מחתםב ' איננו נזכר במאמרי הספר הזה כלל , כברוב הספרות העוסקת בתולדות היהודים תחת שלטון האיסלאם . דבר זה מפתיע , שכן הוא היה ממונה , בין שאר תפקידיו , גם על קיומם של 'תנאי עומר . ' ה ' מחתםב , ' כמפקח על השווקים אמנם המשיך את מסורת האגורנומוס ( Agoranomos ) היווני והאדיל ( Aedile ) הרומאי , אך בנוסף לכך קיבל תפקידו באיסלאם משמעות דתית מוסרית מובהקת של תוכחה וחינוך הציבור והשליט , וזאת ככל הנראה גם בהשפעת מקורות יהודיים ' . 'בני החסות ' עצמם לא יכלו לשמש בתפקיד ה ' מחתסב , ' והוגה הדעות מוחמד אלגזאלי ( מת בשנת , ( 1111 שיחסו ליהודים וליהדות מתואר בפרק מיוחד להלן , מסביר זאת כך : "למנוע ממוסלמי לעשות את הרע פירושו לשלוט בו ... לכן תוכחה כזאת אסורה על לא מוםלמים , לא משום תוכנה אלא משום גילוי הרצון לשלוט במוסלמי ולשפוט אותו . כל תוכחה מסוג זה כוללת השפלה לאדם שגוערים בו , ואף על פי שכל עושה רע ראוי להשפלה , זו אינה צריכה לבוא מצד מי שאיננו מוסלמי ועל כן ראוי להשפלה רבה יותר . " אף על פי כן אנו שומעים מפי ההיסטוריון אלמקריזי ( מת בשנת ( 1444 על מקרה יוצא דופן שאירע בקהיר במאה העשירית : נוצרי שימש פעמיים בתפקיד המפקח על 20 עיין : 485-489 . קק ; C 1 . Cahen , 'Hisba ' , El \ 111 , וכן : B . R . Foster , 'Agoranomos and Muhtasib ' , JESHO , 13 ( 1970 ) , pp . 128-144 ; J . Sadan , 'A New Source of the Buyid Period' , JOS , 9 ( 1979 ) , pp . 355-376 21 עניין זה מצריך עיון נוסף , אך השווה למשל את פסוקי הקוראן הקוראים 'לצוות על הטוב ולאסור את המגונה' לדברי חז"ל בתלמוד : 'כל מי שאפשר למחות באנשי ביתו ולא מוחה - נתפס על אנשי ביתו , באנשי עירו - נתפס על אנשי עירו , בכל העולם כולו - נתפש על כל העולם כולו ' ( שבת נד ע " ב . ( ושם בהמשך ראה על 'שרים שלא מיחו בזקנים ' ועוד . עיין גם : "מנין שרואה בחברו דבר מגונה שחייב להוכיחו ? שנאמר : 'הוכח תוכיח ' ( ויקרא טו לטי ( ערכין טז ע"ב , ( וראה שם בהמשך 'עד היכן תוכחה , ' באיסלאם נקשרו הפסוקים הקוראניים הכלליים "לצוות על הטוב " וגו ' במיוחד לתפקיד ה ' מוחתסב . ' על המונח 'חשבן ' אצל חז"ל במובן מפקח על השווקים ראה הנספח השלישי בתוך : P . Crone , Roman , Provincial and Islamic Law , Cambridge 1987 , pp . 107-108 22 ראה : אבו חאמד אלגזאלי , אחיא עלום אלדין , ספר יט ' ) אלאמר באלמערוף ואלנהי ען אלמנכר , ( ' קהיר 1356 להגי רה , עמי , 1207-1206 וראה להלן במאמרי בקובץ זה 1

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help