sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

סוף של חובה זאת מצויים במקורות ספרותיים בערבית . אולם הגניזה מוכיחה שבתקופה הפאטמית והאיובית היתה המציאות שונה מאוד מן התיאוריה . אולי אין נושא הנזכר לעתים קרובות כל בך ( בגניזה ) כמו לבוש , אך בשום מקום איננו מוצאים בתקופות אלה רמז ללבוש יהודי מיוחד . להיפך , יש ראיות לא ישירות רבות לכך , שלא היה כזה . נערה יהודייה שניהלה פרשת אהבים עם רופא נוצרי נחשבה על ידי היהודים למוסלמית - דבר שלא היה אפשרי לו בגדיה העידו עליה שהיא יהודייה . גם איננו יכולים להניח שהנערה שינתה את לבושה במכוון , שכן הדבר היה נזכר בוודאי במסמך המשפטי נגדה , במיוחד מכיוון שהמתלוננים היו מוסלמים . צעיר יהודי , חדש באלכסנדריה , עבד שם בבית מלאכה עד שנתגלה שהוא יהודי ( כנרא , 1 מפני שלא יבול היה להסביר את היעדרותו מן העבודה בשבתות , ( ואז פוטר . גם כאן קשה להניח שהחליף את לבושו היהודי המיוחד בלבוש מוסלמי . ראשית , הוא היה בוודאי מזכיר תחבולה שכזאת במכתב ששלח לאחיו המבוגר ממנו . שנית , בוודאי היה נענש על כך , לאחר שנתגלתה זהותו . אך עדות חשובה עוד יותר מפרטים אלה , חשובים ככל שיהיו , יש במנהג לתאר נושאי מכתבים או סחורות כמוסלמים או נוצרים , לפי המקרה . לו אדם היה ניכר מיד בבגדיו - קשה להבין מדוע תיאורים כאלה היו נחוצים . גם בתקופות מאוחרות מעידות האזהרות הרבות בנושא הלבוש על כך שהיהודים אכן לא תמיד לבשו לבוש מזהה מיוחד . תקנה אחרת , שבוודאי לא נתקיימה , כללה את האיסור על יהודים ונוצרים ללמוד 19 את השפה הערבית ואת הקוראן . הרי אחת מן התופעות המרשימות ביותר בתולדות היהודים והנוצרים תחת שלטון האיסלאם היא המהפכה הלשונית הגדולה שהעבירה אותם מן הארמית ( או הסורית והיוונית ) אל הערבית ( והפרסית ) עד כדי חיבורן של יצירות חשובות ביותר להתפתחות הרוחנית הדתית היהודית בשפה הערבית ובמינוח איסלאמי מובהק . כידוע , היהודים הרבניים כתבו בדרך כלל ערבית באותיות עבריות , אך הנוצרים השתמשו גם בכתב הערבי , והשתערבותם היתה כנראה עמוקה עוד יותר . מרק כהן מתאר להלן את ההבדלים בין מעמד היהודים בימי הביניים באירופה הנוצרית לבין מעמדם באימפריה המוסלמית , במיוחד במאות הראשונות לאיסלאם ; ורד , באש מורין מציגה טקסט מאת המחבר השיעי האיראני הידוע אלמג ' לסי בן המאה . S . D . Goitein , A Mediterranean Society , II , California 1971 , pp . 286-287 17 וראה עוד דוגמאות שם . רק גביית ה ' ג י זיה ' קוימה בהקפדה . ראה : שם , עמ ' 380 ואילך . 18 לואיס , יהודים , עמ ' 136 , 38-37 ועוד . 19 ראה מאמרי 'על יחס היהודים לקוראן , ' ספונות , סדרה חדשה ה ( כ ) ( תשנ"א , ( עמ ' . 47-37

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help