sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בימי עומר השני בן עבד אלעזיז מבית אומיה ( 720-717 ) על יסוד מורשת התחיקה הביזנטית הפרה איםלאמית נגד היהודים . ' תנאי עומר , ' רובם או כולם , לא קוימו ברציפות במאות הראשונות לאיסלאם . למעשה רק חליפים מעטים קנאים לדתם , כמו עומר השני , אלמתווכל העבאסי ( 868-847 ) או אלחאכם באמר אללה הפאטמי ( 1021-996 ) ניסו להקפיד על הפעלתם . במאות אלה היתר , הגישה המשפטית התיאורטית של המוסלמים ליהודים ולנוצרים מחמירה יותר מן המציאות בחיי יום יום , בניגוד גמור למצב באירופה הנוצרית , שבה מעולם לא נוסח היחס ליהודים במסמך משפטי ברור , אך המציאות בדרך כלל היתר , קשה ביותר . אולי יש כאן תופעה כללית נרחבת יותר , שראוי להביאה בחשבון בדיון על תרבות האיסלאם : הפער בין המציאות לספרות , המתארת את האידיאל ולא את העובדות . משוררים ערבים שרים בכאב לב על אהובה שעזבתם לנפשם גם אם הדבר כלל לא היה בגדר עובדה לדידם ; מיסטיקאים היושבים בחצרות שליטים כותבים בחרי אף על ההסתופפות בצל השלטון ; ומשפטנים דנים בשאלות הלכתיות דמיוניות כאילו היו שאלות התלויות במציאות קיימת . כך גם 'תנאי עומר ' יותר משהם משקפים את המציאות ההיסטורית של מעמד היהודים והנוצרים באימפריה המוסלמית בראשיתה , הם משקפים בתקופה זאת את ה ' אידיאל' של מעמדם הנחות והמושפל . דברים אלה מתאשרים באופן מפתיע גם מצד מסמכי הגניזה בקהיר . כך , למשל , לפי ש " ד גויטיין , עוד במאות העשירית והשתים עשרה לא קוימו כלל דיני הלבוש המיוחד ' ) גיאר ( ' ליהודים הנזכרים ב ' ברית עומר . ' לא זו בלבד שאין להם זכר בכתבי הגניזה , העוסקים בענייני לבוש לרוב , אלא יש בגניזה עדות עקיפה ברורה למדי שלבוש היהודים בתקופה זו היה זהה ללבושם של שכניהם המוסלמים . כדברי גויטיין : ההפליה הבולטת ביותר נגד לא מוסלמים היתה החובה להיבדל מן המוסלמים בבגדיהם . היהודים חויבו ללבוש סימן היכר מצבע מסוים , סוג מסוים של חגורה או מצנפת , ובכלל להסתפק בלבוש צנוע , כיאה לנשלטים . אזכורים ללא ( באנגלית ;( ועיין באנציקלופדיה של האיסלאם i . Cahen , 'Dhimma ' , El \ II , pp . - 227-231 ; A . S . Tritton , The Caliphs and their Non-Muslim Subjects , London 1930 ; A . Fattal , Le Statut Legal de Non-Musulmans en Pays d'lslam , Beyrouth ; 1958 ובערבית ראה : אבן קיים אלג י וזיה , כתאב אחכאם אהל אלדי מה , 2 כרכים , ביירות 1961 16 גויטיין מדבר על 'Badge' במובן של סימן היכר מיוחד . גם בני שכבות שונות בחברה המוסלמית - סוחרים , חיילים וחכמי דת - לבשו לעתים לבוש שנועד לשמש סימן היכר . הצבע המיותר ללבוש היהודי היה צהוב ( לנוצרים כחול ולשומרונים אדום . ( מכאן נתגלגל בימי הביניים אל אירופה רעיון הטלאי הצהוב , אלא שבאירופה הוא היה יוצא דופן ומשפיל לאין ערוך יותר . ראה : M . Perlmann , 'Ghiyar ' , El \ II , pp . 1075-1076

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help