sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אלה לדברים שיש בהם נזק למוסלמים , כגון : סיוע לאויבי האיסלאם ומתן חסות למרגלים נגדו , הריגה של מוסלמים , שוד דרכים , חיי אישות עם אישה מוסלמית או נסיון להעביר מוסלמי על דתו . היו שהדגישו דברים עקרוניים יותר , כגון : פגיעה בכבוד הנביא - שעליה חל עונש מוות גם על מוסלמי - ובכבוד האיסלאם , אי תשלום מם ה ' ג ' זיה ' או פריקת עול האיסלאם בכללותו . אך בדרך כלל נזהרו העולמא המוסלמים מאוד בעניין זה ורוב ההפרות של 'תנאי עמר ' - לפי אחדים אפילו קללת הנביא עצמו - נחשבו לעברות שעונשן בצדן , אך לא לעילה להפרת עצם חוזה החסות . נדמה שרק יהודים שהמירו את דתם לאיסלאם העזו לתבוע בפה מלא את הסרת כלל החסות ד' ) ' מה (' שהאיסלאם מעניק ליהודים , בדרך כלל בטענת השווא שהיהודים אינם עוד מונותיאיסטים אמיתיים והם בבחינת עובדי אלילים ואפילו עובדי אש . אכן , גם באירופה הביניימית נתנו נסיכים ורוזנים חסות ליהודיהם - בדרך כלל משיקולים כלכליים - ולעתים הגנו עליהם מפני ההמון או מפני הכנסייה , אך נדמה שמעולם לא התחייבו לכך במסמך משפטי כלשהו . שם גם מעולם לא ראה איש צורך להצדיק רדיפות ופרעות ביהודים בנימוק משפטי . ' ברית עמר' - תיאוריה ומציאות העובדה ש ' תנאי עמר ' הם מעין חוזה המחייב שני צדדים מתבטאת גם בעצם השם 'עהד עמר , ' שבו מכונים תנאים אלה . יחד עם זאת , אין כל ספק שהתנאים עצמם הם תנאים מבזים שתכליתם לא רק להבדיל בין שולט לנשלט ובין מוסלמי ללא מוםלמי , אלא גם להשפיל את הכופרים בדת האיסלאם . 'חוזה עמר ' קיים בעשרות גרסאות מתקופות שונות , אך מקורו מיוחס לחליף עומר בן אלח ' טאב . ייתכן שהמסמך התגבש לראשונה 12 ראה למשל הדיון אצל תקי אלדין אבן תימייה ( מת בשנת ( 1328 בספרו : אלצארם אלמםלול עלא שאתם אלרסול , טנטא , 1960 עמ י 7 ואילך . ועיין : לואיס , יהודים , עמ' 64 , 54 , ועוד . ראה עוד הטקסט של אלמגילסי במאמרה של ו ' באש מורין להלן . 13 ראה לדוגמה דבריו של המומר םעיד בן חסן בן המאה השלוש עשרה מאלכסנדריה ( טקסט ערבי ותרגום אנגלי A . S . Weston ( ed . and trans . ) , 'The Kitab Masalik Al-Nazar of Sa'Td : ( . ibn Hasan of Alexandria ' , JAOS , 24 ( 1903 ) , pp . 312-383 דברים ברוח דומה כתב עבד אלחק בן המאה הארבע עשרה ממרוקו . עיין : ח ' לצתס יפה , 'תרומתו של מומר יהודי ממארוקו לפולמוס המוסלמי נגד היהודים והיהדות , ' פעמים , 42 ( תש " ן , ( עמ' . 89-83 14 לאחרונה נעשה נסיון להסביר את מקורם של חוקים אלד , בראשית האיסלאם בצורך להגן על המיעוט המוסלמי השולט . ראה : A . Noth , 'Abgrenzungsprobleme zwischen Muslimen u . nicht-Muslimen : Die "Bedingungen 'Umars ( as-surut al- ' umariyya ) " unter einem anderen Aspekt gelesen ' , JSA 1 , 9 ( 1987 ) , pp . 290-315 15 ראה נוסחה מתורגמת של מסמך זה להלן , בסוף קובץ זה . נוסחאות אחרות של חוזה זה ראה : ח " ז הירשברג , 'היהודים בארצות האיסלאם , ' פרקים בתולדות הערבים והאיסלאם , בעריכת ח ' לצרוס יפה , תל אביב תשל '' א , עמ' 273 ( בעברית ;( לואיס ( לעיל , הערר . , ( 11 עמ ' 217 ואילך

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help