sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מסורותיו ותרבותו הנפרדת ? ואם הוא יושב באזור נבדל , אולי יש לו גם זכות להיפרד ולהקים מדינה משלו ? ומה דינו של מיעוט "צעיר" ההולך ומתגבש במדינת לאום ותיקה כתוצאה מהגירה של בני דת ומוצא אחר ? שאלות מעין אלה נוגעות כמובן גם לישראל בתור מדינת לאום . עזמי נשארה , חבר בית המחוקקים הישראלי ( עד לכתו מהארץ בשנת , ( 2007 דיבר בשעתו על בעיית מצבו הנחות של המיעוט הערבי במדינה היהודית . לדעתו ישראל צריכה להתנער מהלאומיות הציונית הנשענת על זיכרון היסטורי ספוג תכנים דתיים , שמבסס זכות לריבונות יהודית בלעדית . היא חייבת לאמץ לעצמה לאומיות מודרנית חילונית אשר תאפשר לכל פרט בחברה להיעשות שותף שווה ערך בה . רק בדרך זו יתאפשר לישראל להפוך ל"מדינת כל אזרחיה . " ייתכן שהתפתחות כזאת הייתה בדוחק רב בגדר אפשרות רחוקה בישראל שקדמה לשנת , 1967 אך היא נעשתה לחלום באספמיא לאחר מלחמת ששת הימים . " מדינת הלאום" הישראלית נעשתה בעקבותיה לשליטה על אוכלוסייה כבושה , ולדעת מבקריה קיבלה תווי היכר "קולוניאליים . " זאת גם זאת , העם שעומד מולה נטה בהדרגה גם הוא לאמץ לו זהות פוליטית ספוגה תכנים דתיים . את הביטוי "מדינה חילונית" , ( secular state ) או "מדינה חופשית" ( stato libero ) בנוסחו האיטלקי , יש להבין בהקשר של הלך הרוחות במערב אירופה בשליש האחרון של המאה התשע עשרה . מדינה חילונית היא מדינה שאינה נוקטת עמדות של העדפה בנושא הדת . היא דוגלת בשוויון לאזרחיה , תהא אשר תהא דתם , ועם זאת מגנה על זכותו של הפרט לקיים את דתו בלא הפרעה ( בשום פנים אין היא מדינה אתאיסטית , כפי שלמשל הגדירה אלבניה את עצמה בעת שלטונו של אנוור הודג'ה . ( באירופה , אפשר לטעון , היה צורך בקיום מדינה חילונית כבר במאה השש עשרה , משעה שהרפורמציה ביטלה את האחדות הדתית הנוצרית והותירה אחריה מיעוטים פרוטםטנטיים , או קתוליים , בשורה של ארצות . אך נושא הדת ומקומו של המיעוט הדתי היה קשה לעיכול . בדיעבד הוא גרם , וחזר וגרם , למלחמות לאורך יותר ממאה שנים , עד לסוף המאה השבע עשרה . ארצות הברית הייתה הראשונה להפריד את הדת מהמדינה ( כבר ב , ( 1787 ובזאת היא ביטאה את השקפת העולם הדאיסטית שאפיינה את מייסדיה וגם את הלקח שנלמד ממלחמות הדת באירופה . צרפת המהפכנית הפרידה ב 1794 ( כאשר גאתה בה האיבה לכנסייה ולכמורה , ( אך חזרה בה כבר לאחר שמונה שנים , בעת שנפוליון חתם על קונקורדט עם הווטיקן . נושא הקשר בין הדת למדינה היה חייב להמתין עד לסוף המאה התשע עשרה . הליברליזם האירופי , אז בשיא כוחו , התנגש עם הלוחמנות הקתולית החדשה , תוצאתה של ועידת הווטיקן בשנת . 1870 ההתנגשות חלה בזמן שהמדינה הלאומית ליברלית הלכה וקיבלה על עצמה אחריות לחינוך היסודי , הסדר שחייב הורים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר . החובה להכריע באותו הזמן בשאלה אם להתיר את גישת הכמורה לבתי הספר והתשובה השלילית עליה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help