sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

במהלך המאה התשע עשרה הופיע תואר שם חדש למדינה - "מדינת לאום" nation- ) . ( state המדינה , כך נטען , צריכה לשקף אחדות של עם שיש לו טריטוריה ושפה משלו , וכן היסטוריה ותרבות משותפת . על רקע תביעה זו פתחו עמים , כגון הגרמנים והאיטלקים , במאבק ליצור להם אחדות מדינית בריבונות אחת . לעמים אחרים , הפולנים , ההונגרים , הצ ' כים והאירים , שימשה התביעה למדינת לאום עילה להתקוממות נגד שלטון זר . בסופו של דבר , לאחר תקופה ממושכת שבה נגררו אירופה וחלקי עולם אחרים למאבקים יוצאי דופן באלימות ובהרס , דומה כי רעיון מדינת הלאום ניצח , ודווקא בצורתו המתונה והשפויה . עשרים ושבע מדינות האיחוד האירופי , וגם המדינות שקמו מהתפרקות ברית המועצות ומיוגוםלביה לשעבר , הן מדינות לאום במהותן . אך חשוב להבחין שניצחונו של רעיון מדינת הלאום לא הוגבל לאירופה . על חורבות האימפריות של ספרד ופורטוגל באמריקה התארגנו , כבר מהעשור השלישי של המאה התשע עשרה , שמונה עשרה מדינות חדשות ואימצו להן במהרה את הסמלים שכל מדינה מתהדרת בהם - דגל , המנון ועיר בירה - וכן חוקה , ממשלה וייצוג על ידי שגרירים במדינות אחרות . למען האמת , העמים של מדינות אלו באמריקה הלטינית לא היו אלא ערב רב של אנשים ממוצאים וגזעים שונים . הם בוודאי חסרו את המורשת ההיסטורית עתיקת היומין ואת ערכי התרבות המשותפים שטענו להם האומות באירופה . ואף על פי כן "אומות" חדשות אלו כוננו מדינות לאום . הלאומיות שלהן נגזרה מהיותן " קהיליות מדומיינות , " כשם ספרו הידוע של בנדיקט אבדרסון ; ובהיותן מדינות לאום מדומיינות ייתכן שהן מהוות דגם לתהליך התגבשותן של רוב המדינות החדשות שקמו במרוצת המאה העשרים במזרח התיכון , באפריקה ובדרום מזרח אסיה . כמו מדינות אמריקה הלטינית בראשית דרכן ובהמשך , רבות מהמדינות החדשות סבלו מזעזועים חוזרים ונשנים , בעיקר כתוצאה מהתערבויות אלימות של הצבא בחיים הפוליטיים . מבחינה זו כל המדינות האלה שונות מארצות הברית , גם היא ישות פוליטית שפרקה את עולו של שלטון קולוניאלי - מאז ראשית עצמאותה היא גילתה איכויות של בגרות וריסון , לפחות בדרך ובצורה שעולים ומתחלפים אצלה הממשלים . מכל מקום , מדינות הלאום שקמו לאחר המהפכה הצרפתית , גם ה " אותנטיות " וה"היסטוריות" וגם ה"מדומיינות" וה " מומצאות , " כללו מיעוטים אתניים ודתיים שלא הזדהו עם המורשת ההיסטורית והתרבות המשותפת לרוב . בעיה זו נפתרה במדינה הריבונית לאורך המאה התשע עשרה ועד מחצית המאה העשרים על ידי כפיית ערכי הרוב על המיעוט . אבל השינוי הדרמטי שהתחולל בעולם כולו במחצית השנייה של המאה עשרים בתחום זכויות הפרט , הנשים והמיעוטים ערער ערכים שהשתמעו מעקרון מדינת הלאום . באורח פרדוקסאלי הפולמוס בעניין זה נשא אופי חריף גם במדינות שיש בהן רוב יציב בעל היסטוריה ותרבות משותפת ולא רק במדינות שלאומיותן מלכתחילה "מדומיינת . " הוצגו שאלות , כגון : האין המדינה חייבת לסייע למיעוט לשמר את

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help