sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תנועה ששאבה כוח גם מן הפיצול במחנה הימין ובקרב מתנגדיה המסורתיים . בשנות השלושים של המאה הביאו הגורמים האלה את תנועת העבודה ( ואת אנשי הגרעין הסוציאליסטי שלה ) למצב של דומיננטיות פוליטית בהסתדרות הציונית העולמית , בסוכנות היהודית וביישוב עצמו . כפי שעולה מן התיאור דלעיל , אפילו כשמדובר בהגדרות מתפתחות של רעיונות - כלומר , אפילו בפרקים היותר היסטוריים בספר הזה - איננו יכולים להגביל את ההבחנות הסוציולוגיות שלנו לכמה הנחות פשוטות . כנגד זה , נזקק 'רעיון המדינה היהודית ' רק לשתי הנחות סוציולוגיות כדי לקבוע את התנאים החברתיים המגבילים להתפתחות אוטונומית של רעיון הריבונות היהודית . בכל הקשור לקהילה היהודית , ההנחה היתה שקונםנזוס חברתי מעשי ויעיל הוא שקבע את אמות המידה הנורמטיביות לאיכות הרגשית ולתוכן הקונספטואלי של החזון הציוני בדבר עצמאות יהודית לאומית . ובאשר להקשר הפוליטי הבינלאומי של הדוקטרינה הציונית , ההנחה היתה שרק לשיקולים החוקיים ולשיקולים של כוח פוליטי היתה השפעה מגבילה . בתוך האילוצים האלה היה אפשר לזהות את ההיסטוריה האוטונומית של הרעיון , כאילו היה זה עניין שכלתני הגיוני שכוונן והותאם שוב ושוב על פי השתלשלות המאורעות המשתנים . אולם בספר זה , אף על פי שאנחנו עומדים עדיין מול הבעיה של השתנות רעיונות והתפתחותם , איננו עוסקים ברעיון אחד ובהקשרים החברתיים הברורים למדי המגבילים את התפתחותו האוטונומית . תחת זאת ענייננו בקשת שלמה של רעיונות , קשורים זה בזה , המהווים את הבסיס לכל המוסדות בחברה - מוסדות חברתיים , תרבותיים , פוליטיים וכלכליים - וכפועל יוצא - בטבעם הייחודי של ההקשרים החברתיים שכל אחד מן הרעיונות האלה מעוגן בהם , כמו גם ביחסים שבין כולם . ההנחה ששימשה בספר הקודם , ולפיה קיימים שני הקשרים חברתיים - זה של ההסכמה החברתית הכללית בקהילה היהודית וזה של הסכם ושיתוף במישור החוק וקווי המדיניות הבינלאומיים - יצרה קריטריונים סוציולוגיים מינימליים . את אלה היינו חייבים לכלול בניתוח ההיסטורי כדי לאפשר תיאור שיטתי של התפתחות "הרעיון" כמושג אידיאולוגי מבודד וכערך מוסדי . הניתוח ההיסטורי של התפיסות האידיאולוגיות ושל הערכים הממוסדים , ניתוח שייעשה בספר הזה ואשר התפתח בתוך קשת שלמה של הקשרים חברתיים שנסקרו לעיל , מחייב מערכת של הנחות סוציולוגיות כוללניות . נדמה אפוא שגם אם הניתוח שבספר הזה חייב להיות היסטורי בעיקרו , הוא חייב להיות גם סוציולוגי במידה מסוימת . יחד עם זאת חשוב לציין , שהתגייםות למשימה כזאת פירושה גישה חריגה למדי בהשוואה לשיטות המקובלות בשתי הדיסציפלינות . הבעיה שלנו היא "היסטורית " במובן מאוד לא מקובל של המילה . השיטה הרווחת בהיסטוריה היא להוציא מכלל חשבון כל שיקול , למעט השפעות של פעולות העבר שכבר התפוגגו , ולהשאיר את

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help