sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הפוליטיות בזירה הבינלאומית שהעסיקו את עצמן בבעיה היהודית ובפלםטינה . המחקר הנוכחי , לעומת זאת , מבקש להגדיר את קווי המיתאר של המבנים החברתיים היציבים שהלכו והתגבשו בתנועה הציונית , ובמיוחד הוא עוסק בבעיות ובלחצים הפנימיים שהיו קיימים בתוך הקהילה היהודית הארצישראלית עצמה , אך לא באלה שבין היישוב לקבוצות אחרות - יהודיות או לא יהודיות - שמחוץ לגבולות פלסטינה . אך למרות ההבדלים הגדולים האלה שבין העבודה הזאת לבין 'רעיון המדינה היהודית , ' יש היבט חשוב אחד שבו קיים דמיון בין הבעיות והשיטות של שני המחקרים . בהשוואה לארצות אחרות שאינן מתמודדות עם כוחות שינוי כאלה , כוחות שהם עצמם משתנים במהירות , אין ספק שבישראל של היום מבנה חברתי יציב עדיין אינו בגדר עובדה מוגמרת . כל ניסיון לנתח כיום את המוסדות שיגדירו את המערכת החברתית של ישראל כשזו לא תתמודד עוד עם כוחות שינוי בלתי צפויים הוא משימה בלתי אפשרית . אי אפשר להניח למשל , כפי שנהוג לעשות בניתוחים חברתיים של מצבים יציבים , שההיסטוריה כבר גיבשה רעיונות יסוד מסוימים או ערכי יסוד שעליהם מושתתים מוסדותיה של חברה , במידה כזאת שאפשר יהיה לראות בהם יסוד מוםד , קבוע לטוות הארוך . ואכן , נראה בעליל שהרעיונות והערכים שהמוסדות הישראליים מושתתים עליהם נמצאים עדיין בתהליך של הגדרה . יחד עם זאת , נכון לומר - כפי שמודגש ב ' רעיון המדינה היהודית ' - שרעיונות התשתית של כמה מן המוסדות הישראליים דהיום אינם בלתי קשורים לרעיוךהגרעין של המדינה היהודית , ולפיו הריבונות היא הכלי לפתרון הבעיה היהודית . העצמאות הלאומית כאמצעי מובהק לפתרון הבעיה היהודית היא מושג המשתקף בכל מוסדות החברה הישראלית , כמו גם במבנה הפוליטי של מדינת ישראל . למשל : מטרות המדינה , המגולמות במוסדותיה התרבותיים , הכלכליים והחברתיים , כוללות פיתוח של העברית כשפה הלאומית , קליטת המוני יהודים שאינם יכולים או אינם רוצים לגור בארצות אחרות , הקמת קהילה יהודית ישראלית משוחררת מן החוליים החברתיים והתרבותיים שאפיינו את מעמד היהודים בעת היותם מיעוט מפוזר ומפורד בין העמים , ביצוע שינויים נחוצים בהתפלגות החברתית והכלכלית , הקמת מוסדות סוציו אקונומיים מתאימים ואימוץ השינויים התרבותיים הדרושים להגשמת תוכנית מהפכנית שכזאת . בכל המאמצים האלה משתקף המיתוס של עצמאות יהודית - הרצון לקבוע בביטחון את הזכות לשלוט בגורל הלאומי העצמי , לרכוש את היכולת לשליטה כזאת , ולהביא לידי ביטוי חופשי את הייחוד הלאומי - אף על פי שההשתקפויות האלה לובשות צורות שונות ומידת בהירות שונה מעניין לעניין . עד ייסודה הרשמי של מדינת ישראל בתש"ח התגבש הרעיון הזה לא רק באמצעות המימוש הברור והישיר ביותר של עקרון העצמאות היהודית : הריבונות היהודית . עד המועד הזה הספיקו להתבסם גם מוסדות אחרים של החברה הישראלית , מוסדות שבהם

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help