sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שהגיע לידינו , היא ביצירתו הפרשנית של רש"י , ואילו פסגת הישגיה היא חיבוריו הפרשניים של רשב"ם , שרק חלק מהם שרד והגיע אלינו . אסכולה זו לשלוחותיה היא שמשכה את תשומת לבי ביותר , ונוסף על המאמרים שהקדשתי לה , ושחלקם נכללו באסופה זו , הוצאתי לאור במהלך השנים במהדורות ראשונות או חדשות שלושה מפירושיו של רשב"ם : לקהלת ( יחד עם ר"ב סולטרס , תשמ"ה , ( לאיוב ( תש"ס ) ולשיר השירים ( תשס"ח . ( בשער השלישי ארבעה פרקים המוקדשים להמשך תולדותיה של אסכולת הפשט , הן בחיבורים שמחבריהם ידועים בשמותיהם הן בחיבורים אנונימיים , ובהם פירושים קומפילטוריים מסוגים שונים . דווקא חיבורים אלה , שמצד אחד מסמנים את השפעתה הגדולה של פרשנות הפשט ואת חדירתה לכל תחומי החיים , ומצד אחר מצביעים על קצה הקרב והולך , יש בהם מעין סיכום וסיום לאסכולה רבת חשיבות זו . חלוקת פרקי הספר לשערים שימשה אותי כדי לארגן את הפרקים בדרך עניינית לנוחות המעיין , ואולם לאמתו של דבר החלוקה אינה חדה , וכל אחד מן הפרקים כולל גם דיונים בעניינים שנכללו בשערים האחרים . יתר על כן , כל עיסוק מחקרי מחייב השוואה - לתופעות ספרותיות ורוחניות דומות , לתקופות היסטוריות אחרות וכיוצא באלה . בעצם היותו נושא למחקר מחייב העיסוק בפרשנות הפשט דיון השוואתי מסוגים שונים : בראש ובראשונה השוואה לשיטות אחרות של פרשנות ולאסכולות פרשניות אחרות , כגון פרשנות המדרש , הפרשנות הקראית , פרשנות הפשט הספרדית , או פרשנות המקרא המודרנית , וכן השוואה לתופעת הפרשנות מחוץ ליהדות , ובעיקר לפרשנות הנוצרית . כל אלה הובאו בפרקי הספר לפי הצורך , מבלי שהדבר צוין במפורש בכותרות הפרקים . האוסף כולו הוא אפוא בבחינת שלמות שחלקיה מאירים זה את זה ומשתלבים זה בזה , והוא מבטא תפיסה מחקרית והרמנויטית כוללת . כל מחקר מדעי על פי טיבו הוא נקודה אחת , מוגדרת , על קו הזמן . החוקר בונה את מחקרו על היסודות שנבנו לפניו ונשען על החוקרים שקדמו לו , גם כאשר הוא מגיע לתוכנות חדשות ומציע מסקנות חדשות , ואפילו מנוגדות . אבל שום מחקר איננו בבחינת 'סוף פסוק ; ' משעה שנכתב וראה אור , אין הוא אלא נקודת מוצא לבאים אחריו , שימשיכו את מה שהחל בו , יוסיפו עליו , יתקנו אותו ויגיעו למסקנות חדשות . אני מקווה שגם אוסף מחקריי זה ישמש נקודת מוצא למחקרים שיבואו בעקבותיו . התחום רחב והעבודה בו מרובה . תחושתי אני היא ש'לא עלי המלאכה לגמור , ' ואני מקווה שפרות מחקריי ישמשו את הבאים אחריי ויעודדו אותם להמשיך בה . אסיים את דברי המבוא הקצרים בדברים הראויים לו - בהבעת תודה לכל מי שהיא מגעת , ובהם גם לאלה שלא ייזכרו בשמותיהם . בראש ובראשונה אני רוצה להעלות את זכרה של חברתי הטובה והבלתי נשכחת , ד"ר שרה קמין זיכרונה לברכה , שנפטרה בטרם עת לפני שמונה עשרה שנה . השיחות המרובות שניהלנו בענייניה של פרשנות המקרא היו אחד הביטויים לידידותנו האמיצה ולקרבת הרוח ששררה בינינו , ומקור

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help