sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בין הצורות שלבשה הפרשנות היהודית במהלך הדורות התופעה הקרובה ביותר למחקר המדעי של המקרא היא פרשנות הפשט , שהתפתחה בכל המרכזים היהודיים ובכל תפוצותיה של היהדות החל מן המאה הט' ואילך , והגיעה למרום פסגת הישגיה במאה הי"ב . 'פרשנות הפשט' אינה זהה ל'מדע המקרא' ( המחקר המדעי של המקרא בדורנו , ( ומי שמגדיר אותן כתופעה אחת הריהו טועה ומטעה . אלו הן שתי גישות שונות לטקסט המקראי , הנבדלות זו מזו לא רק במתודות שהן נוקטות ובכלים העומדים לרשות כל אחת מהן , אלא בראש וראשונה בהנחות היסוד שלהן , האמוניות והמתודולוגיות . אף על פי כן , ומתוך מודעות בהירה להסתייגות זו , 'פרשנות הפשט' היא התקדים ההיסטורי החשוב ביותר והמשמעותי ביותר למחקר המדעי של המקרא המתקיים בדורנו , ולרוח החופשית המפעמת בו . הביטוי הראשון בכתב להתעניינותי בפרשנות המקרא היהודית נקשר לעבודתי על מגילת קהלת , והוא המאמר על פירוש רשב"ם למגילת קהלת , שהתפרסם כבר בשנת תשל"ה . אבל במשך השנים הפכה ההתעניינות בפרשנות המקרא לתחום מחקר מוגדר במכלול עבודתי האקדמית , וחלקו במחקריי הלך וגדל עם השנים . האסופה המוגשת בזאת לקורא היא אפוא מעין סיכום ביניים של דרכי במחקר פרשנות המקרא עד הנה . אין זה סוף הדרך . עבודתי בתחום פרשנות המקרא עדיין נמשכת , ואני מקווה להמשיך ולתרום גם בעתיד להכרתו ולהבנתו של תחום יצירה חשוב זה . האסופה כוללת מבחר ממאמריי בפרשנות המקרא - שמונה עשר במספר - שהתפרסמו בעבר בכתבי עת , באוספי מאמרים ובספרי יובל וזיכרון . רוב המאמרים נכתבו במקורם עברית , ואלה מהם שנכתבו אנגלית ולא הייתה להם מהדורה עברית תורגמו לצורכו של אוסף זה . כל המאמרים עברו עריכה לשונית נוספת והתקנה מחודשת , כדי לשוות לאוסף כולו מתכונת אחידה והולמת . כמו כן עודכנו בו , לפי הצורך , היבטים טכניים שונים , ונוספו הערות מצטלבות המפנות ממאמר אחד למשנהו , אבל מצד תוכנם ועניינם נשארו המאמרים בעינם . כיוון שכל אחד מן המאמרים פורסם בשעתו כחיבור לעצמו , מתקיימת בספר מידה מסוימת של כפילות וחזרה , שיש לה שני פנים . מצד אחד הכפילות היא בלתי נמנעת , לאור אופיים המקורי של פרקי הספר , ואילו מן הצד האחר היא משמרת את דמותו של כל אחד מן הפרקים כיחידה שלמה העומדת לעצמה . פרקי הספר סודרו על פי עניינם , ולא על פי מועד הופעתם המקורי של המאמרים , והספר נחלק לשלושה שערים . בשער הראשון חמישה פרקים , שעניינם בהיבטים כלליים של תופעת הפרשנות ושל מחקרה . הריון בפרקים אלה חוצה את הגבולות שבין פרשנים מסוימים או אסכולות מסוימות . גם כאשר נקודת המוצא של הדיון היא בטקסט מקראי מסוים , או בתופעה מסוימת אחת , יש למחקר מסקנות רחבות הנוגעות להיבטים שונים בתולדותיה של פרשנות המקרא . בשער השני , הגדול מבין השלושה , תשעה פרקים , שעניינם בהתחלותיה ובהתגבשותה של פרשנות הפשט בצפון צרפת . ראשיתה של אסכולה זו , לפחות במה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help