sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא מן המפורסמות הוא שהצורך בפרשנות הוא היבט מהותי של כל טקסט שהוא . צורך זה מתלווה לטקסט מרגע שנוצר , והוא מתעורר מחדש בכל מפגש בין הטקסט ובין מי שקורא או שומע אותו . היגד זה תקף לכל טקסט שהוא , ועל אחת כמה וכמה ביחס לטקסט מקודש . שהרי מצד אחד דמותו של הטקסט המקודש מתקבעת עם התקדשותו ואינה ניתנת לשינוי , ומצד אחר סמכותו ותוקפו של הטקסט המקודש עומדים לעולם , ומחייבים לא את דורו בלבד אלא את כל הדורות הבאים . 'פרשנות המקרא' היא אפוא קו מהותי בעצם הווייתה של היהדות כ'דת הספר , ' המבססת את כל ההיבטים של קיומה - השקפת עולמה , הלכות חייה , מוסדותיה ושאיפותיה - על הספר המקודש לה , המקרא . ראשיתה של פרשנות המקרא היא במקרא עצמו , שחיבוריו המאוחרים מפרשים את אלה שקדמו להם , והיא נמשכת ומתפתחת לאורך כל תולדותיה של היצירה היהודית . פרשנות המקרא משנה את פניה במהלך השנים ולובשת מדי פעם צורות חדשות , הנבדלות זו מזו בהנחות היסוד האמוניות שלהן , במתודולוגיה הפרשנית שלהן , ובטכניקות הפרשניות המשמשות אותן . עם זאת יש מניע אחד המשותף לכל ביטוייה של פרשנות המקרא בכל הדורות , והוא הצורך לשמר את משמעותו וחיוניותו של הטקסט המקודש אל מול המציאות ההיסטורית - הךאלית והרוחנית - המשתנה ללא הרף . 'פרשנות המקרא' היא אפוא תהליך קבוע ומתמשך , וההתחקות אחרי 'תולדות הפרשנות היהודית למקרא' היא במהותה בחינתה של ההיסטוריה האינטלקטואלית של היהדות לאורך הדורות , באחד ההיבטים החשובים ביותר של הווייתה . העיסוק בפרשנות המקרא אינו מוגבל אפוא למי שהמקרא הוא תחום עיסוקם המקצועי - החברתי , החינוכי או האקדמי . פרשנות המקרא היא בעצם טבעה נחלתו של כל אדם הלומד מקרא , ותהיה המסגרת שבה הוא עוסק במקרא אשר תהיה - בקריאת פרשת השבוע בבית הכנסת , בלימוד המקרא בבתי הספר לסוגיהם ולרמותיהם , בחוגי לימוד המוקדשים למקרא , בקריאת יצירות ספרותיות המבוססות על המקרא ובהאזנה למוסיקה או בהתבוננות ביצירות אמנות השואבות את השראתן מן המקרא . בכל אלו , הבנת המקרא - על מילותיו , פסוקיו , היגדיו , שירתו וסיפוריו - מיוסדת על פירושו , וכל אדם העוסק בהם נזקק לפרשנות המקרא , ביודעין או בלא יודעין . מה שהוביל אותי , כמעט מבלי משים , אל הפרשנים שקדמו לי ואל חכמת הדורות של לומדי המקרא הוא דווקא העיסוק במחקר המקרא המודרני במסגרת עבודתי בחוג למקרא באוניברסיטה העברית . נקודת מוצא הכרחית לעבודתו של כל חוקר במדעי הרוח היא ראיית נושא מחקרו ודרכי מחקרו בפרספקטיבה היסטורית הולמת . הצורך בפרספקטיבה כזאת הוא שהנחה אותי - בתהליך הדרגתי אך מחויב המציאות - להתבוננות בדרכיהם של ראשונים , ולהגדרת התהליכים ההרמנויטיים הפועלים בכל אחד מביטוייה ושלביה של פרשנות המקרא , ובכלל זה במחקר המקרא המודרני .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help