sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

שומר מצוות לחיים של יצירה ושל שילוב תורה עם עבודה , דתיות עם מלכתחילה . החבורה החלה לעבוד באופן חלקי וביזמה עצמית בעיר תרצ"ט , ובשנת ת"ש ( 1940 ) נענתה לפנייתו של מאגנס , נשיא האוניברסיטה לעבוד במאורגן בעיר העתיקה ' . אין זה מקרה שהפטרון של אותה חבורה אך זיהה את הפוטנציאל האדיר של חבורה זו לבניית גשר בין עולם המדע 2 הציונית לבין העולם המסורתי . הכוח המניע של הקבוצה היה מרדכי המעשה והיזמה . דב היה המנהיג הרעיוני של חבורה זו , הוגה הדעות המחשבה ומנסח את עיקרי הדברים . בו בזמן היה גם שותף מלא לעשייה עצמה . החבורה הקימה למעשה מעין מתנ"ס , עוד לפני שהמונח נוצר . גם זו זוטא . גם הפנייה לנוער השוליים לא הייתה מובנת מאליה , ולא הייתה מעשה אס כי לא הייתה ייחודית רק להם . התנועה הציונית התמקדה בפעילות ובעולים מאירופה ומיעטה לעסוק בנוער השוליים מעדות המזרח , להוציא המעטים שהצטרפו לתנועות החלוציות . היא גם מיעטה לעסוק בבני " שרובו התייחס בעוינות לתנועה הציונית . חבורת הצעירים פעלה נגד כל הללו , ומובן שנדרש ממנה מאמץ רב כדי לשכנע את מנהיגיה של העיר היינו מכנים אותם "חרדים ( " לאפשר להם לפעול . מערכת היחסים עם הקהילה האשכנזים והספרדים , מרתקת כשלעצמה , ולא נרחיב על כך . בעת הפעילות החבורה בבעיה נוספת שתלווה את עשייתו החינוכית של דב רפל בשנים חינוך הבנות . בעיר העתיקה פגשו בנות רבות אנאלפביתיות ונרתמו לחינוכן מהבנים כמובן . ( חינוך הבנות בשווה לבנים היה צעד מהפכני בפני עצמו . מעבר לפעילות היום-יומית רקמה החבורה חלומות על יצירת מפעל חינוכי שילוב חיים דתיים עם תרבות המערב ועם עשייה ציונית . לחבורת הצעירים היו קשרים עמוקים עם תנועת הקיבוץ הדתי , שהייתה גיבושה . הקשרים היו אישיים , ומעבר לכך הם ראו בקיבוץ הדתי מקום חינוך לילדים מהרובע , ואכן רבים מבוגרי המפעל בעיר העתיקה הופנו לקבוצות נוער בקיבוץ הדתי 4 הקבוצה ראתה עצמה כקיבוץ עירוני , אם כי לא הייתה קבוצה פורמלית במסגרת הקיבוץ הדתי , ובאופן כללי לא היו בימים אלו המונחים הפורמליים חד משמעיים לימים השתלבו רבים מחבריה בקיבוץ הדתי , וכמעט כולם היו ממנהיגי החינוך הדתי בעיר ובקיבוץ . הייתה כאן סינתזה מיוחדת במינה בין הציבור בקיבוץ הדתי , שהנהגתו 1 בני החבורה היו סטודנטים דתיים , והפעולה נערכה דרך ארגון "יבנה" של הסטודנטים באוניברסיטה העברית . הפעילות נפסקה בערך בשנת תש"ו לאחר שסיימו את והתגברות הפעילות של עליית הנוער . 2 מידע רב על חבורה זו שאבתי ישירות מתיקו הארכיוני של מרדכי חיות בארכיון ומריאיון שנערך עמו . 3 בתיק 32-215 בארכיון הקיבוץ הדתי נכלל דיווח על כל הקבוצות שהגיעו לקיבוץ תש"ב-תש"ה . ארבעה מבוגרי המפעל הגיעו בשנת תש"ב לשדה אליהו לקבוצה שמואל ספראי ז"ל . 4 כך מצהיר מרדכי חיות בזיכרונותיו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help