sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

בית הכנסת נתפס כמקדש מעט , ותפיסה זאת גרמה להתלבטות בקשר להיקף דיני המקדש על בית הכנסת . אחד הנושאים שנידונו בהקשר זה הוא שאלת נטיעת ליד בית הכנסת , ובנושא זה מפרסם אליאב שוחטמן תשובה שלא נתפרסמה הצגה רחבה של הדעות השונות בעניין . לתיאור הריהוט הפנימי של בית הכנסת יש בידינו שני מאמרים . על ראשיתו הקודש עומד יצחק חמיטובסקי ומציין את המעבר מתיבה ניידת כארון לספרי לארון קודש הבנוי בתוך הבניין . הפיכת התיבה לארון שהוא חלק מן הבניין שהארון הפך לאובייקט המרכזי לפאר ולהידור . במיוחד נודעו ארונות הקודש במונומנטים מפוארים , ודוד קאסוטו מציג לפנינו תיאור מפורט של ארונות מאיטליה שהובאו לארץ ישראל . התיאור הוא היסטורי וגם אדריכלי . גם החפצים הקטנים של בית הכנסת זכו לעיטור ולפאר . היד שבה נעזר להצביע על מקום הקריאה בספר תורה היא אמנם חפץ קטן , אבל תולדותיה גדול . סיני תוראן מתאר את תולדות היד בבית הכנסת , תוך עמידה על הופעת במסגרות אחרות , וכיצד הדברים תלויים זה בזה . על התפילה עצמה יש בידינו ארבעה מאמרים . דרור ארליך עומד על הבעייתיות התפילה ומציג את עמדתו של ר' יוסף אלבו בין שתי הגישות העיקריות התפילה : הגישה הרואה את התפילה כמשפיעה על הבורא והגישה הרואה כמשפיעה על המתפלל . לעומת זאת , מאמרו של יוסף ריבלין עוסק בצד המיסטי התפילה ובקשרים לעולם הספירות שמצאו חכמי הקבלה בעולם התפילה . משה מציג לפנינו עדויות על נוסח עברי של הקדיש במנהג ארץ ישראל העתיק תופעה העשויה ללמד אותנו שבמנהג הספרדי מצויים שקיעים של מנהג ארץ שלא נמצאו במקומות אחרים . בנוסח ברכת חתנים ותולדותיה , תוך השוואתה האבלים , דן מאמרם של מנחם כ"ץ ומרדכי סבתו . בקהילות רבות נהגו לערוך בבית הכנסת ומבחינה זאת בוודאי שיש מקום לדון בברכת חתנים בקובץ שלנו , אם לא נהגו לערוך חופה בבית הכנסת , אין להבחין בין תפילה לתפילה וכל בענייני תפילה ראויים להיכלל בקובץ שלנו . בתחום של קריאת התורה יש בידינו ארבעה מאמרים . עדיאל קדרי המשמעות של ברכות התורה , וממנו אנו לומדים על המשמעות הסוציולוגית הברכות , הנועדות להגדיר את הקהילה הקוראת בתורה ולהוציא ממנה את ראויים . מאמרו של יצחק פנקובר עומד על המנהג של קריאת "הוא" ו"היא" מסוימים בקריאת התורה . מעבר לדיון במנהג הספציפי , יש כאן הארה מעניינת הדרכים שבהן מנהגים הנראים כמשונים נוצרים , וכיצד היצירה העממית מטפלת הנראים כבעיות . אחרי קריאת התורה באה ההגבהה , לפחות לפי מנהג אשכנז . חיים טלבי מציע השערה על דרכי יצירת המנהג ועל הדרכים השונות שבהן נהגו להציע את התורה העם בקהילות שונות . יש כאן גם תיאור של חפץ , כלי מיוחד שנוצר באיטליה לסייע בביצוע ההגבהה . לבסוף , מפטיר . מאיר רפלד מציג לפנינו דיון מעניין על העדויות שמהן ביקשו על מנהג של קריאת מפטיר בתפילת מנחה של שבת .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help