sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הקדומים . הוא מדגים את טענתו בנושאים המצויים אצל מיכאיל לומונוסוב , פושקין , ובני דורם , ומעמיד את התנגדותם של משוררים יהודים כגון נפתלי הירץ וויזל למגמה המיתית המצויה אצל בני דורם הלא יהודים , ושל חנניה כהן איש רג ' יו , שהתנגד למגמה דומה המצויה בין משוררים באיטליה . לעומת המיתוסים המכוננים הלא יהודיים , רואה דיקמן בחיפוש אחר הגנאולוגיה בשירת המקרא את מרכז הכובד של הגדות השירה ושל המשורר , כפי שהבינו אותם משוררי ההשכלה היהודית , והוא מראה גם כיצד משוררים אלה ייהדו את החומר הלא יהודי שהם נזקקו לו . מאמרו של יוסף שלמון מעלה שאלה מעניינת : כיצד מתעצב החזון של התחדשות לאומית , כמו החזון הציוני , בדגמים של חזרה אל העבר ההיסטורי . בכותרת "חדש ימינו כקדם " מעוצבים האתוס והריטואל הציוני בשני כיוונים : העבר כצור מחצב לזהות ולדרכי התנהגות , והעבר כנקודה ראשונה ברצף המוביל לעתיד שלם יותר . מבחינות רבות יש לראות במאמרו של יוסף שלמון המשך מעניין ומבסס למסכת טיעוניו של אברהם גרוסמן במאמרו שהוזכר למעלה . שלמון מזדהה עם דעתו של מירצ ' אה אליאדה הגורס ש " הזיכרון הקיבוצי הוא א היסטורי . " זיכרון זה , בעיקרו , הוא ארכיטיפי ומבחינה זו , כדבריו של אליאדה , כל פעולה אנושית "נעשית ממשית , רק במידה שהיא מחקה או חוזרת על ארכיטיפ . " ללא ספק עולה כאן בין השורות עמדתו של יונג בעניין המיתוס וחיי הנפש של האדם . בהקשר ארכיטיפי זה יכולה הממשות ההיסטורית של הזיקה ל"ארץ אבותינו" להיות מנוסחת במושגים השאולים מהעבר ההיסטורי , ומבחינה זו להעלות אף אתוסים חבויים ונשכחים - ולעתים אף דחויים - למעמד של רלוונטיות היםטורית אקזיסטנציאלית . העיצוב של האוטופיה העתידית על פי דפוסיה של ההיסטוריה של העבר הרחוק , מעניקה להווה המעצב את הקשר הזה מעמד אונטולוגי מעניין . יש להווה לא רק המעמד של הגורם המעצב אלא הוא המכונן רציפות היסטורית במובן המלא של המלה . יעל זרובבל עוסקת במיתוס המדבר כמיתוס שנוצר כניגוד למרכזיות ההתיישבות . המעמד הניגודי של המדבר איפשר את ההנחה כי הוא תחום שאפשר או אף רצוי לכבוש אותו , אך יש לחלל המדברי תפקידים נוספים - של התבודדות למשל . המאמר סוקר מקורות ספרותיים ואחרים שנכתבו בתקופת "היישוב " ויחסם אל סיפור יציאת מצרים כמיתוס מעבר קדום . הוא מתמקד בתאוריה אודות "המעברים " של ואן גנפ , מצד אחד , ושל התפישה אודות הסיפיות ( הלימינליות ) של ויקטור טרנר . המחברת מתייחסת לתפישותיהם של דוד בן גוריון , משה שרת , יצחק בן צבי , אליעזר שמאלי , ועוד . מעמדו של המיתוס בהגות היהודית המודרנית , משלהי המאה הי " ט ובמאה הכ , ' הוא נושא מאמרו של יהוידע עמיר . הוא סוקר את יחסם של הוגי דעות מרכזיים בנושא , החל באנשי המאה הי"ח ( מנדלסון ) ועובר למשנותיהם של רנ '' ק , הרמן כהן ושל הוגו ברגמן , ודן בייחוד במשנתו של מרטין בובר . עמיר רואה בעיסוק במיתוס תופעה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help