sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הפגנית נעצרה במחסום המיתוס . היא לא יכלה לרסן את העוצמה המיתית הפגנית , ואולי אף לא ביקשה לעשות זאת . בהקשר זה יש לציין את מקומו של האל היהודי ושמותיו השונים במגיד . הפגנית . אחת השאלות שמעלה גידי בוהק בהקשר זה היא , האם החומר המיתי היהודי בא למגיה הפגנית מתוך מקורות יהודיים או שמא ממקורות נוצריים ואחרים ? חשובה אפוא מסקנתו של בוהק , שלפיה המגיקונים היוונים והמצרים לא התעמקו מעולם בכתבי הקודש היהודיים , אך היכרותם עם חומרים יהודיים אומרת דרשני מבחינת אפיונה של המגיה הפגנית ויחסה ליהדות כמקור השראה ראוי . מאמרו של אברהם גרוסמן עוסק בסוגה הספרותית החדשה שצמחה במרכזים היהודיים בימי הביניים , הלא היא העיסוק בדור המייסדים . גרוסמן עוסק במסכת הדימויים ההיסטוריים ברוב המרכזים התרבותיים שחיו בהם יהודים בימי הביניים . בדימויים אלה ראו היהודים את עצמם כצאצאיהם ההיסטוריים , לא רק מהבחינה של מוצא הייחוס אלא גם של המקום , של יהודים מתקופת בית ראשון ושני , בארץ ישראל ובבבל . למירקם התרבותי הזה היו ביטויים רבים , כמו קביעת הייחוס לבית דוד , תיאור מוטיבים של היחסים בין היהודים בגולה לבין שכניהם הנוכרים , ועיצוב דמויות המייסדים כתלמידי חכמים ואנשי מעלה . המגמה השלטת ברבים מהסיפורים הנוצרים בסוגה ספרותית זו היא ליצור שני דימויי יסוד : עתיקותו המופלגת של הייחוס ורציפותו ההיסטורית . על רקע סיפורים אלה נוצרו דימויים של זהות ייחודית שקבעה בין השאר את מעמדם של מרכזים ביחסם אלה לאלה . כל מרכז וסיפורו , אולם בראייה הפנימית מפגין כל סיפור מעמד ודימוי עצמי גבוה משל חברו . הסיפור על העבר הוא הגורם המעצב את החיים בהווה ומשפיע על דרך ניהולם המעשי . אם יש לסוגה הספרותית העוסקת בדור המייסדים מעמד של מיתוס , ואכן כך נראים הדברים לכאורה , הרי קישורם לעולם המעשה - הגורמים המעצבים זהות מקומית וריטואלים - מעלה דוגמה נוספת ומעניינת לטענת היסוד שהושמעה במחקר הפותח קובץ זה . מאמרו של משה אידל עוסק בהתפתחות המיתוס של הלויתן בספרות התלמודית , שם נוסף לו גוון מיני מובהק , ובדרכי גלגוליו של המיתוס באסכולות קבליות , במאה השלוש עשרה בעיקר . ההנחה היא כי דווקא בספרות התלמודית פרח המיתוס , בעוד שהפרשנויות הקבליות תיעלו את משמעו בהתאם להשקפות הקבליות השונות , בלי מירווח המחיה הרחב יותר שהיה קיים בעולם התלמודי . המוקד של הדיון בנושאי הקבלה מצוי בדברי הרשב " א , שלפרשנותו הסימבולית יש גם חלופה אלגורית פילוסופית . במאמרו על המיתוס בשירה העברית בתקופת ההשכלה , סוקר עמינדב דיקמן את חדירתם של נושאים מיתיים מן המיתולוגיה היוונית הרומית אל תקופת ההשכלה במאה הי " ח . הוא מנתח את קליטת היסודות המיתיים בשירה בתיווכם של מילונים שעסקו בנושאים מיתיים , ובהזדקקות המשוררים , יהודים ולא יהודים , למילונים אלה . בייחוד מנתח דיקמן את מעמד המשורר והשירה כחלק מתהליך הטמעת היסודות המיתיים

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help