sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מוצג במאמרו של איתמר גרינולד , יסוד נוסף - זה של "הכח . " בכך נוצר המשולש " מיתוס ריטואל כח . " המושג "כח " מציין כאן דברים המוכרים מתחומים הידועים כמגיה ותאורגיה . המחבר מציג סידרה של מאמרים מספרות חז"ל והקבלה ולפיהם מתברר טיבו של המשולש המוצע . המחבר מעלה את הטיעון שיש "זיקה משולשת בין מיתוס גופו של האל , הפולחן המתבצע באמצעות הגוף האנושי , והכח המתוסף לגוף האלוהי על ידי הפולחן . " המחבר מתחקה אחר השלבים השונים של התעצמותו של המיתוס כפי שהוא מופיע בספרות חז"ל , עובר לספרות הקבלה , וטוען שיש לראות בדברים הנאמרים על כוחו של הריטואל בקבלה משום היגד מיתי עליו . חידושו החשוב של המאמר הוא בקביעה שיש יסוד מיתי בתפיסה על עצם כוחו של עושה הריטואל לשנות דברים . עניינו של המאמר במבנה המיתי של בעל הכח . בניגוד לטיעון המושמע על ידי איתמר גרינולד בדבר הקישור בין המיתוס והריטואל , עוסק מאמר זה במעמדו המיתי של הריטואל , מעמד שהוא ביסוד כוחו של הריטואל לחולל דברים בעולם האלוהות . מאמרו של דוד אוחנה עוסק בשאלה של פירוק המיבנה המיתי למרכיביו ובאופן זה על האפשרות לעמוד על מרכיבים חשובים בתודעה האנושית . המחבר מפריד בין תפקודו של המיתוס בסביבתו המקורית ובין תפקודו בסביבתו החדשה במציאות הפרשנית . מבחינה זו אפשר לומר שהסביבה הפרשנית המאוחרת מעניקה למיתוס הקדום חיים חדשים . למרות שאין המחבר נוקט במילים אלה , הוא מנסה לעמוד על המצב האינטר טקסטואלי של שני מצבי מיתוס , בין אם זה המיתוס הקדום ופרשנותו המאוחרת ובין אם מדובר על שני מיתוסים העוסקים במודע ושלא במודע באותו נושא . ציר מרכזי במחקרו של דוד אוחנה משמשים המוטיבים המיתיים הקשורים בשמו של פרומתאוס . מוטיבים שונים עולים כאן , הן במיתוס המקורי והן בשימוש שנעשה בו בשלבים תרבותיים מאוחרים יותר , כמו בתקופת הרנסנס וברומנטיקה של המאה הי " ט . חייו של המיתום הפרומתאי עולים כאן בראייה היסטורית מגוונת . בחלקו האחרון של מחקרו המחבר מאיר בצורה מעניינת את שימושיו של המיתום של פרומתאוס בפילוסופיה החדשה , ובעיקר בחשיבה הפילוסופית על המדע המודרני . בחלקו השני של הקובץ באים מאמרים העוסקים במיתוסים שונים בעת העתיקה , בימי הביניים ובעת החדשה . מאמרו של גידי בוהק עוסק בשאלת ההשפעות היהודיות על המגיה הפגנית של שלהי העת העתיקה - במוקד הדיון עומדים גלגוליו של מיתוס יהודי אחד . למעשה , כוללים הטקסטים המגיים בעולם העתיק מיגוון עשיר של מסורות הלקוחות ממרחבים מיתיים הפרושים על פני עמים ותרבויות , כל זאת כמובן בעיבוד ייחודי לצרכים המגיים המיוחדים בכל מקרה ומקרה . חומרים יהודיים שנשאבו לתוך עולם זה הותכו בתוך כור ההיתוך המיתי הרב לאומי והרב תרבותי הזה , גם אם הם נוצרו מלכתחילה בניגוד למיתוס הפגני , אך ההשפעה היהודית המוכחת על המגיה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help