sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בריאות ורווחה . רסיסי הסיפורים הקשורים באלים ונוכחותם בעולמו הנפשי של האדם הקדם נוצרי חלחלו במהלך השנים אל השירה העממית העשירה והמגוונת , שהועברה במשך דורות רבים כמסורת בעל פה . בזכרי דברים שהותירה שירה זו בנפש הסרבים נמסכו לימים גיבורים חדשים שהצמיחה ההיסטוריה והזינה רוח המיתוסים הקדומים . בפרק "קדושי הנצרות בראי האלים הפגאניים " מתוארת דמותו של סאווה הקדוש כדוגמה לגלגולם של האלים הקרומים בדמויות הקדושים הנוצרים . מוטיבים וסיפורים רבים האופייניים לאלים הקדומים נקשרים בדמותו של סאווה הקדוש ומעניקים לו את אופיו המיוחד באמונה הסיבית העממית . בפרק "ישויות מכאן ומשם " מתוארות ישויות אגדיות מן המיתוסים והפולקלור הסרביים . ישויות אלה , היונקות ממחוזות קיום קדמוניים , הושפעו ברבות הימים מהמורשת הנוצרית . צירוף היסוד הפגאני והיסוד הנוצרי בסיפורים אלה יוצר לעיתים תמונת כלאיים מרנינה . כך , למשל , דמות המוות ( או השדים ) מופיעה לאו דווקא בהאנשה של רעיון , אלא בברייה ממשית , שהאדם מקיים עימה " יחסים" של תן וקח מסוג מיוחד . בסיפורים אלה , לצד שפע של מנהגים שנועדו להערים על המגיפה והמוות ולהרחיקם , מצטיירת מצד אחד התושייה האנושית ומצד אחר גם התפיסה כי הרוע , או המוות , יותר משהם שייכים לספירה טרנסצנדנטית , הם אחד מכוחות הטבע האלוהי וחלק מהקיום המחזורי הנצחי . הישויות המכונות וילות הן הגרסה הסרבית המובהקת של הנימפות . אלה הן ישויות מן הטבע , המעורבות בכל ההיבטים של חיי האדם . מן האגדות , השירים והסיפורים שבמיתולוגיה הסרבית עולה דמותה הדו ערכית של האישה - בווילה וגם כמכשפה - ובשני המקרים מסוכנת בהיותה קרובה אל הטבע . בסיפורים רבים האישה היא דמות מחוקה ובלתי נחשבת , שאין מתחשבים ברצונה ואפשר להעבירה כחפץ מיד ליד , ואילו בסיפורים אחרים מופיעה גיבורה

מפה : מיפוי והוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help