sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בחיבור זה ענייננו אינו נסוב לא על תרומתם של החוקרים האלה לחקר הפילוסופיה היהודית ולא על התפתחותם האינטלקטואלית האישית . כמו כן לא באנו לפרוס את ממצאיהם ומסקנותיהם , שהרי כתביהם של וולפסון , גוטמן ושטראוס עצמם מזומנים לו לקורא ומצויים בהישג ידו בלא תיווך . ואולם , בכוונתנו כאן להציג את כתביהם של חוקרים אלה בתורת דגמים לעריכה שיטתית של תולדות הפילוסופיה היהודית . הצגה כזאת של מטרת חיבורנו מעוררת את השאלה : בשל אילו מניעים יתור החוקר אחר ההיסטוריה של הפילוסופיה היהודית ? מהו ההבדל בין עיון שיטתי במחשבת העבר ובין פנייה אל מחשבת העבר הנובעת ממניעים אחרים ? נתן רוטנשטיייך מציין שורה של טעמים היכולים להניע את חוקר תולדות הפילוסופיה , שאין אף לא לאחד מהם דבר עם הרפלקסיה השיטתית . בין המניעים שהוא מזכיר r המניע ההשכלתי — לקנות דעת על תולדות הפילוסופיה . בקיאות בתחום זה יכולה לשמש את השיח של בני תרבות או בני מעמד , בדומה לרכישת שפה . במסגרת תרבות לאומית , יצירות פילוסופיות מסוימות יכולות להיות מופתים לחיקוי או לשינון ולתת ביטוי לתודעה עצמית לאומית . ובאורח קיצוני יותר , תיתכן כפיפות אסכולאית דוגמטית לשיטה פילוסופית מסוימת , אשר קבלת סמכותה מצריכה מניה וביה את הכרתה . יש חוקרים שעניינם בפן הפילולוגי של טקסטים , שבהם משוקעות השיטות הפילוסופיות 'הגדולות' של העבר . כאשר המחקר הפילולוגי מתנהל בפני עצמו , ללא זיקה ליסודות השיטתיים , הוא מבטא מגמה לשיקוף היסטורי לשמו . עצם קיומן של התופעות — רעיונות שנהגו , שיטות שנבנו והוגים שיצרו — נחשבת עילה מספקת לעיסוק בהן ולהעמדתן על דיוקן האמפירי . לדעת רוטנשטרייך , העניין השיטתי בתולדות הפילוסופיה מונע על ידי גורמים אחרים , ובראשם ראיית שיטות העבר בתורת 'מאמצים של המחשבה' — דגמים של התמודדות עם בעיות קבועות שההוגה החוקר מתחבט בהן בעצמו . רוטנשטרייך סבור שאמנם תיתכן רפלקסיה פילוסופית מעמיקה ומקיפה , שתתנהל בלא זיקה לדגמי ההתפלספות מן העבר . ואף על פי כן הוא סבור כי לפילוסופיה , מכוח מהותה , מוטיבציה פנימית לבדיקת עברה . למוטיבציה זו שלושה טעמים י ראשית , הפילוסופיה , בתורת 'ידיעה ביודעין של הידיעה , ' מהותה ברפלקסיה — זוהי דרכה וזוהי תוכנה . בתור שכזאת , היא מעוניינת בגילויים של הרפלקסיה , 4 הדיון דלהל ן על טעמים שיטתיים לעיון בתולדות הפילוסופיה מבוסס על המקורות האלה : רוטנשטרייך , פרק ט : פילוסופיה ותולדותיה , הנ"ל , על תחומה של הפילוסופיה , עמ' ; 179-160 דבריו בכינוס בשם 'הוראת הפילוסופיה בבית הספר התיכון ובאוניברסיטה , ' עיון , כג , עמי . 43-33

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help