sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

תהליכי ההיגוד של סיפורי עם ביצירת עגנון א . תנאי ההיגוד מבחינת מדע הפולקלור זיקת יצירתו של ש"י עגנון לאגדה ולסיפורי העם , שבעל פה ושבכתב , כבר זכתה לתשומת לבה של ספרות ההערכה הענפה שהוקדשה לה עוד מראשיתה ' . טיבם ומידת פירוטם של הדיונים הללו בסוגיה זו שונים , אך ניכרים בהם כמה כיווני בדיקה והתבוננות : מוטעמת בהם המשמעות האידאית של היצירה לנוכח פנייתו של עגנון אל הספרות היראית לרבדיה , נבדקת דרכו בעיצוב מוטיביקה עממית ומסורתית מבחינה אמנותית מודרנית , נחשפים המקורות העממיים , שבעל פה ושבדפוס , אשר שימשו אותו בעיצוב הסיפורים הללו . עם זאת , הוקדשה עד כה תשומת לב מועטת בלבד להוויה העממית החברתית המגולמת על ידי עגנון בזיקה לתהליך ההיגוד , המתרחש בתוך העדה הנזקקת לו באורח פעיל . עגנון עצמו אמנם הסתייג בהזדמנויות שונות , על דרך האירוניה וההיתול , ממדע הפולקלור המתבונן בכליו המשוכללים בחדרי ההוויה העממית העדתית וביצירותיה שבעל פה . אולם למעשה הוא גילה באורח אינטואיטיבי הבנה מהותית למתרחש בתהליכי ההיגוד , כגון התרקמותו הפומבית של מעשה הסיפור , תנאי המסירה שלו , דמויות המספרים , ארחות הקליטה של הסיפור והתגובה האקטואליסטית על המסופר . כל אותן בעיות , שעדיין לא הגיעו לכלל פתרונן המלא בחקר הסיפור העממי , מצטיירות למעשה מתוך יצירותיו של עגנון , ואם כי יש ביצירותיו מן העירוב שבין התבוננות במציאות להימשכות אחר הבדיון , הרי יותר משהתופעות הללו חשובות להבנת יצירתו הסיפורית של עגנון ועולמו הרוחני , יש כתיאורן כשהן לעצמן חומר מסייע חשוב לחוקר הסיפור העממי היהודי ולהבנת מקומו בחברה היהודית במזרח אירופה . ולא זו בלבד אלא שכמה מאבחנותיו האינטואיטיביות הקולעות של עגנון עשויות לשמש מסד למחקרים מדויקים יותר על פי המתודות המקובלות על מדע הפולקלור . נראה לנו שעגנון אכן כיוון שלא מדעת למסקנותיהם ולהגדרותיהם של כמה מחקרים , שנעשו בינתיים בתחום הסיפור העממי , ועניינם בעיקר בדרכי המסירה ובארחות הקליטה של הסיפור . כמו כל יוצר בלטריסטי 'יודע כול נודעת לו לעגנון עדיפות מסוימת באפשרות החדירה לעולם החוויות הסמוי , הקשור בקליטת מוטיביקה אגדית בנפש היחיד - אם בממד העממי המסורתי , ואם בנפש הגיבור הספרותי , המעוגן בחשיבה של העולם המודרני והמתרחק מאותה הוויה עממית מסורתית , המשמשת קרקע טבעית לצמיחת היצירה העממית . עגנון מגלם את תהליך ההיגוד מכוחו של הבדיון , הניזון מהסתכלויות ומזכרונות אותנטיים , מאותם מצבים היוליים בטהרתם ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help