sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

להשקיף על המבחר התמטי של יצירות עגנון ועל הרקע הרוחני שלהן , ששימש לי מצע לעיוני , נתבררה לי , בדיעבד , הימשכותי האישית בעיקר אל אותם סיפורים הבאים לגלם את ההוויה המסורתית העממית של העיירה היהודית במזרח אירופה , את הוויית בית המדרש על אווירתו המיוחדת , ואת עולמה החידתי של האגדה העממית , ובכלל זה עיסוקו הכמעט אובססיבי של עגנון בנושא התפילה , זו שבלב וזו של המסורות הפולחניות הכרוכות בה . לכך מצטרפים נופיה ומראותיה של העיירה היהודית , של ירושלים של מעלה ושל מטה , בימי עליות החסידים הנלבבים לארץ ישראל ובימי העליות שלאחריהן , ששימשו במת חיזיון למתרחש בכמה וכמה מיצירותיו המרכזיות . להעדפה תמטית מעין זו מצדי מניעים משלה , ואין בה מעורבות אידאולוגית מודעת , הבאה להצביע על 'אני מאמין' מוצהר של מחבר הספר , אלא על זיקתו הטבעית לשורשיו העמוקים בעולם זה של אתמול המחלחלת בו בסתר עד היום . אכן , תחום בפני עצמו בספרי מוקדש לסיפורי עגנון כמקור מהימן רב צדדי לעיצוב המציאות החוץ בדיונית של תולדות היהודים בפולין , מימי קדומים ועד ימי המדינה של פולין בין שתי מלחמות עולם , והכול אגב עימות עם המקורות ההיסטוריים , וכן של הוויית ארץ ישראל , זו של ימי העלייה השנייה והעליות שלאחריה . כל זאת על דרך הצבירה הכמותית של מעשים ועניינים המופיעים בהקשרים שונים בכתבי עגנון , המצטרפים בסיכומם ליריעה רחבת ידיים ורבת משמעות , אשר בדיון ומציאות משמשים בה בערבוביה . נטייה מיוחדת העולה מתוך דיוני בסוגיות שונות שבספר , על פריסתם הכרונולוגית המסועפת , מוצאת את ביטויה בחישוף עקבותיה של הרציפות שעגנון מקיים כלפי הספרות העברית אשר קדמה לו , לרבדיה הכרונולוגיים . אם כי עקבותיהם של הקשרים הללו סמויים ועמומים בדרך כלל , הרי בולטת עם זאת זיקתו של עגנון לעולמה של ספרות חז"ל , למאגר הסיפורת החסידית , ובסמוי אף לספרות ההשכלה , בגילוייה הםטיריים בעיקר . אין לפנינו מצב של נטילה ומפיגה טקסטואלית חיצונית בלבד , אלא גם התייחסות פעילה של קליטה תכליתית ושל הענקת צביון סגולי משל הסופר , בסגנון ובמהות , לאותם רבדים קמאיים שהוא נאחז בהם , ביודעין או בהיסח הדעת . אף על פי שכמה מפרקי הספר כבר נתפרסמו בנפרד לפני עשרות בשנים , אפשר להבחין בהם גילויים ראשונים של יישום שיטות ואבחנות באמנות הסיפור שיש להן מהלכים גם היום , בתוספת גיבוש מתודולוגי ודיוקי מינוח חדשים . כך נקטתי באותם ימים , הלכה למעשה , אמות מידה סטרוקטורליות בתיאור המאפיינים המבניים של הרומן 'הכנסת כלה . ' את הרומן הזה גם בדקתי לראשונה מבחינת התופעות הבין טקסטואליות שבו , אשר למימרות התלמודיות שבו ודרך תפקודן בטקסט העגנוני החדש . כן הקדשתי תשומת לב מיוחדת למערכת ההשפעות הטקסטואליות המוסוות , המשוקעות ביצירות כגון 'בלבב ימים . ' בתחום הסממנים הנרטיביים וצביונם , הצבעתי , לראשונה בפרשנות עגנון , על השימוש הרווח , ב'הכנסת כלה' בעיקר , בשילובם של סיפורי מסגרת שבעל פה , על םממניהם הניסוחיים המיוחדים . אשר לטיפולוגיה של הדמויות , הצבעתי על עקבות קיומה של רשת אזכורים הפרושה של פני כלל יצירותיו של עגנון במעין נוסח של 'הקומדיה האנושית' מיסודו של בלזאק , ובה שבות ומופיעות כמה דמויות מיצירותיו בסיטואציות אחרות , בתפקוד אפיזודי חולף שבדרך אגב לכאורה . פרטים נוספים כגון אלה מצטרפים בסיכומו של דבר

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help