sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הוראטיוס , משמש לו דגם לחיקוי . הוראטיוס אמנם סבר שסגנונו של לוקיליוס מחוספס ולא מלוטש ( בוצי ועכור , ( lutuientus ושיש לתקן בו הרבה , אבל הודה שדבריו שוצפים . ליובנאליס קסמו חירות לשונו של לוקיליוס וסגנונו התוקפני - הרי הוא מתאר אותו בסטירה הזאת שועט על סוסו המהיר בשדה רחב ידיים ומניף את חרבו בלהט נגד אויביו - ומן הסתם גם רומאיותו וקדמוניותו . יובנאליס הוא שמרן חסר תקנה שמתרפק על מסורת האבות ועל האתוס הרומי החברתי וההיסטוריוגרפי הקדום , והוא בז לזרים הבאים מן המזרח , ובייחוד ליוונים , ושונא אותם . אין תמה אפוא שהוא מעדיף סוגה רומית אנדוגנית ואת מייצגה המובהק ביותר . בסטירה הראשונה אפוא שוטח יובנאליס את העניינים שיעסוק בהם ואת צורת טיפולו בהם , ואת הסיבות לבחירתם . את עצמו הוא מציג כאילו הוא סטטיסט שעומד בצומת דרכים ומתבונן בעוברים ושבים ורושם לעצמו סקיצות של התרשמותו . הוא אמנם אינו בחזקת איום מידי על הרומאים , שכן הוא אינו מגנה אותם בפניהם , אלא איום מושהה , כי הוא עלול להוקיע את קלונם בכתב ( ואמנם הוא עושה זאת . ( יובנאליס נוטל אפוא לעצמו תפקיד לא פופולרי של מבקר שיש לירוא את שבט תוכחתו . הוא , לעומת משוררי אפוס ומשוררי טרגדיה רומיים להגנים , שעוסקים בנושאים מיתולוגיים שכבר אבד עליהם כלח , חייב , לדבריו , לחבר סטירות , difficile est stauram non scribere ) ובתרגום מילולי : 'קשה לא לחבר סטירה ( ' ולגנות בהן את החטאים ( vitium ) של בני דורו , ולכתוב בהן על העניינים החברתיים הבוערים של ימיו שלו , כי אש הזעם ( indignatio ) הבוערת בקרבו לא נותנת לו מנוח . הלוא הוא רואה את ההשחתה החברתית , את אהבת הבצע המתבטאת בקמצנות נוראה מחד גיסא ובבזבנות ללא גבול מאידך גיסא , את ההתנהגות הנבזית של העשירים כלפי בני חסותם , את התפרקות המתכונת הקדומה של מוסד הנישואין , את היפוך תפקידי המינים ואת צביעותם של ההומוסקסואלים . יובנאליס אמנם מצהיר שיכתוב על כל פעילותו של האדם ועל רגשותיו למן ימי המבול ועד ימיו שלו , אבל מן הסטירות הבאות מתחוור שהוא זנח את תוכניתו , והוא עוסק רק במגרעות של בני האדם . שלא כלוקיליוס , יובנאליס נמנע מלהזכיר אנשים חיים בשמותיהם מחשש שמא יבולע לו . האישים מן העבר שהוא מזכיר מייצגים בעצם תכונות או טיפוסים ( מעין דוגמאות רטוריות . ( לא בכל הסטירה משווה יובנאליס לדבריו נעימה זעופה . זו מתחלפת מפעם לפעם בנעימה מבודחת או מהורהרת , ושינוי כזה קשור לשינוי תדיר של הדמות ( persona ) שמגלם הסטיריקן , שהוא בעצם גם מעין שחקן . 21 ראו הוראטיוס , סטירות , א 4-3 , 10 ; 10 , 4 ( הוראטיוס מעיד על לוקיליוס ש'שחק עד דק את רומא במלח מאכל' . ( sal ) 22 א . 165 ; 20 השוו הוראטיוס , סטירות , ב . 65-62 , 1

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help