sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מייחס חשיבות לספר היחיד שחיבר פרסיוס , אבל הוא נמנע מלהזכיר את בן דורו יובנאליס . הסוג השני של הסטירה יש בו מזיגה של שירה ופרוזה , והוא קדום יותר , והתחבר בהשפעת היוונים מניפוס מגךךה בגלעד ( שיא פעילותו היה בשנת 325 לפנה"ס ) וביון מן העיר בוריסתנס שעל חוף הים השחור ( פעל באמצע המאה השלישית לפנה"ס . ( על אופייה של הסטירה של מניפוס , שלא שרדה , אפשר ללמוד בעיקר מן הסטיריקן היווני לוקיאנוס , יליד סאמוסאטה שעל נהר פרת , בן המאה השנייה לספירה , ועל אופי הסטירות של ביון אפשר להסיק מקטעים אחדים שנשתמרו . קטעים אלה ניכרים בשנינות , בשפה פשוטה , בחזרות ובהאנשה . ביצירותיהם כללו מניפוס וביון דרשות מוסר ברוח משנותיהם של הסטואיקנים והקיניקנים ( הציניקנים , ( ובדבריהם ניסו לשכנע קהל מאזינים רב ומגוון להסתפק במועט , לכבוש את היצר ולא לראות בעניות דבר רע . לסוג הזה של דרשת מוסר קראו היוונים דיאטריבה , ( diatribe ) ואין תמה שדרשות כאלה , שנועדו לשכנע בדרכי שעשוע ונועם , הצטיינו במשחקי מילים , בדברי ליצנות ובבדיחות , ואף במובאות מוכרות מן הספרות . בשפתם ניכר בליל של משלבי לשון : מן הסגנון הנשגב עד שפת הדיבור . העניינים שנדונו בדרשות המוסר האלה היו חטאים לעומת התנהגות נאותה , מזון , לבוש וכיו"ב . ומכאן אפוא שעיקר שירתם של הסטיריקנים היוונים האלה היתה הטפה פילוסופית עממית שנועדה לשעשע ולחנך בעת ובעונה אחת . ראשון הרומאים שחיקה את מניפוס , ואף כינה את יצירתו 'סטירה מניפאית , ' היה מארקוס טךנטיוס וארו , בן המאה הראשונה לפנה"ס , אבל רוב הסטירות שלו לא שרדו ( חוץ מטורים שהמדקדקים מביאים כדי להדגים תופעות לשוניות מוזרות , ( ולכן קשה לעמוד על אופיין . עדות כלשהי על אופייה של הסטירה המניפאית יכולים לשמש קטעים מספרים 15 ו 16 ( שרק הם נשתמרו ) של הרומן 'סטיריקוך ( אין ודאות שזה שמו ) מאת פטרוניוס ( חי במאה הראשונה לספירה . ( היצירה היא בעצם יומן מסע פיקרסקי בעל יסודות סטיריים מובהקים . היצירה הרומית היחידה מן הסוג הזה שהגיעה לידינו כמעט בשלמותה היא 'הדלקתו של קלאודיוס' מאת לוקיוס אנאיוס סנקא , והיא המאלפת שבסטירות מן הסוג השני . על פי מיונו של קווינטיליאנוס נמנית , כאמור , הסטירה של מארקוס יוניוס יובנאליס ( Marcus iunius iuvenalis ) עם הסוג הראשון , השירי , של הסטירה הרומית . אף על פי שהסטירה בימינו אינה שירית דווקא או בעלת מקצב , הסטירות של יובנאליס נחשבות לקרובות ביותר מבחינת נעימתן התוקפנית והסרקסטית לסטירה המודרנית . ואין בכך תמה , שהרי הוא הוא הסטיריקן שהשפיע יותר מכל סטיריקן 3 לתרגום סטירה זו לעברית ראו א"ד קולמן , פרוזה , , ( 1981 ) 63 / 60 עמי . 102-100

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help