sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

החוץ , כמורשת היסטורית , כדוגמה מטפיזית . השניות , כגילומה הקופרניקני , היא יצירה מקורית של תורת ההכרה הביקורתית . ייתכן אפוא , ולפי שעה נקפיד על ניסוח בלתי מחייב , כי מטרת הביקורת אינה בדיוק להתגבר על השניות ולעגן את עולמה של ההכרה האמפירית בכבלי ההכרח . אפשר כי עניינה של הביקורת הוא דווקא בהרחבת השניות , בהעמקתה ובביסוסה . השניות כגילומה הביקורתי נובעת קודם כול מעקרון היסוד של האידיאליזם הטרנסצנדנטלי , המחייב הכללת יסוד טרנסצנדנטי להכרה — הדבר כשהוא לעצמו , במערכת המטפיזית . יסוד הנדרש כאן , בד בבד עם מיקומו הטרנסצנדנטי המונע כל היגד אפריורי אודותיו , אף להצדקת הממשות החומרית של מושאי ההכרה . הטרנסצנדנטיות הנדרשת של הדבר כשהוא לעצמו גוזרת מאליה שניות הכרחית בינו לבין המושאים המוכרים אשר בהכרח אינם קיימים כשהם לעצמם . היבט נוסף של השניות מתגלה בהמשך , בעקבות הניסיון הביקורתי לכפוף את מושאי ההכרה , כתופעות , לעקרונות הצורניים של ההכרה . גרעין הצורניות העליון — האני הטרנסצנדנטלי , הערב להתאמת מושאי ההכרה לעקרונותיה , נקבע בדדוקציה הטרנסצנדנטלית כמצוי בהכרח מעבר למגע ההכרה . הביקורת קובעת על כן שניות מקורית נוספת , לא רק בצד המושא , אלא אף בצד הסובייקט בין האני האמפירי-המוכר לבין האני הטרנסצנדנטלי הנעלם מעין ההכרה . הביסוס הביקורתי לעולמה של ההכרה , הן בצד המושא הן בצד התודעה , מוביל להכרת השניות כעובדת היסוד של ההכרה , לא כקושי בלתי צפוי ואף בלתי רצוי אשר הכרח להיפטר הימנו , אלא כמרכיב לגיטימי במערך הביקורתי , מרכיב אשר קודם כל יש לברר טעמו . במבט ראשון נראה כי יקשה לקבל את השניות כמרכיב ארכיטקטוני חיובי . פער השניות מותיר , כאמור , שני יסודות עיקריים של תורת ההכרה הביקורתית : הדבר כשהוא לעצמו והאני הטרנסצנדנטלי , במעמד בעייתי , כלומר כחסרי תוקף כללי והכרחי , במסגרת החותרת להשגת תוקף זה . המשמעות השלילית , המתחייבת בדבר כשהוא לעצמו , משמעות המציינת את מעמדו הטרנסצנדנטי , משמיטה כל אפשרות להוכיח אפריורי את תפקידו החיובי הנדרש , באותה מידה כמו השלילי , לביסוס עולם ההכרה . אף האני הטרנסצנדנטלי , האמור לבסס את תוקף הקביעות הצורניות של ההכרה ביחס 4 בתט , עמ' . 261 , 258 , 121 , 59 , 56 , 54 , 49 , 20 5 'הקדמות לכל מטפיסיקה בעתיד שתוכל להופיע כמדע , ' להלן 1 הקדמות ( תרגם מגרמנית א' יערי , ( ירושלים תשל"ב , סעיף , 13 הערה ב , עמ' . 59-56 6 ראה לעיל מראי מקום להערה . 4 7 שם , עמ' . 104-87 8 שם , עמ' . 99-97 , 89

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help