sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אולם למסגרתה הפנימית בלבד . במקום התפתחות גלובלית , נוסח העמדה ה'היסטורית , ' תוצע התפתחות אימננטית לביקורת , מנקודת המוצא ועד להגשמת התכלית . האחדות הארכיטקטונית של המפעל הביקורתי — הפותח בביקורת התבונה הטהורה , ממשיך בביקורת התבונה המעשית ומסתיים בביקורת כוח השיפוט — מחייבת אותנו להעריכו כשלמות בפני עצמה המשוחררת מכל תלות מהותית בגורמים חוץ ביקורתיים . הקשר היסטורי , אקלים דעות ואפילו עמדותיו של קאנט האיש , שהובעו במסגרות אחרות , כולם כאחד חייבים להחשב כנטולי כל רלבנטיות למסגרת הביקורתית . זיקה של המפעל הביקורתי אל תכנים חיצוניים לו תעיד על תלות הטבועה בו . תלות השוללת אפריורי אפשרות מעמד המפעל הביקורתי כשלמות בפני עצמה והממוטטת בכך את מהותו הארכיטקטונית אורגנית . לפיכך , נאמנות למשמעות הארכיטקטונית תאלצנו להתעלם מכל עמדה או רעיון אשר אינם מופיעים במסגרת שלושת הכתבים הביקורתיים . הערכת המפעל הביקורתי כשלמות בפני עצמה מחייבת קודם כול שינוי רדיקלי , מעין מהפכה קופרניקנית נוספת , הפעם ביחס לתפיסתנו את מהותו . לשם ביסוס מהפכה זו נידרש תחילה לניתוח ביקורתי זהיר של פרקי הפתיחה לביקורת התבונה הטהורה . הניתוח הביקורתי לאותם נושאים ידועים עתיד להביאנו אל הכרת ההיגיון הפנימי והמהות האמתית של המהפכה הקופרניקנית . הכרה זו תערער על מרבית ההנחות המקובלות ביחס לביקורת . הכרה זו אמורה לשמש צעד ראשון במגמת טיהור המפעל האדיר של קאנט מן הקשיים שדבקו בו , ללא הצדקה ביקורתית , מכוח אותן הנחות מקובלות ובלתי מבוססות . אחת מאותן הנחות מקובלות עשויה להיות הנחת המהפכה הקופרניקנית כמענה לספקנות של דויד יום , כלומר , כניסיון לבנות מחדש גשר איתן בין ההכרה לבין מושאיה , בין האדם לבין עולמו האמפירי . המהפכה הקופרניקנית אכן ממקמת , בצעדה הראשון — האידיאליזם הטרנסצנדנטלי , את התודעה במרכז עולמה . מיקום זה מורה לכאורה על כוונה ברורה לקישור התודעה אל עולמה המוכר , להתגברות על הקרע הספקני . מגמת הגישור בין היסודות המכוננים הכרה נראית כביטוי כה נאמן לרוח המהפכה הקופרניקנית , עד כי אנו נוטים להטיח ישירות נגד הביקורת את הכישלון בהגשמתה השלמה . אי ההצלחה להתגבר באופן מוחלט על השניות , וכפועל יוצא על הספקנות , נזקף לדעתנו לחובת מפעלו הביקורתי של קאנט . אולם , כאמינים על הרוח הביקורתית , מן הראוי היה שנבדוק תחילה כיצד ניתן בכלל לקבוע חתירה למימוש קישור של אחדות בין מרכיבי ההכרה , בין הסובייקט לבין האובייקט , כמטרה , במסגרת המושתתת מלכתחילה על התוקף ההכרחי של עקרוךהשניות ? השניות אינה נכפית על המהפכה הקופרניקנית מן

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help