sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הביקורת היא בהכרח אף שלמות השיטה עצמה . מבחינה צורנית , השיטה אינה יכולה להוסיף על הביקורת , שכן הביקורת היא צורת השיטה . השיטה רק אמורה להעשיר את המסגרת הצורנית של הביקורת בתוכן חומרי . עצם האפשרות של העשרה מעין זו , ראויה לחקירה נפרדת . מעניין כי דווקא הקשיים השונים אשר יוחסו ליצירה הביקורתית של קאנט , קשיים המונעים הצגתה כשלמות בפני עצמה , שימשו אתגר עיקרי לחשיבה הפילוסופית ההולכת בעקבותיו . חשיבה זו מתכוונת בדרך כלל להשלים את הנראה לה כחסר במקור או לתקן את הנדמה כטעון תיקון . המעמד המרכזי של היצירה הביקורתית בתולדות הפילוסופיה מושתת לפיכך , בחלקו הגדול , על ההכרה לא בשלמותה , אלא דווקא בבעייתיות הטמונה בה , בעייתיות המעוררת צורך בהשלמה חיצונית . העמדה הפרשנית אשר מניחה נוכחות קשיים , מתחים וסתירות במסגרת היצירה הביקורתית של קאנט משתלבת בעמדה כללית יותר , המתכוונת להעניק הצדקה מטפיזית גלובלית לאותן בעיות . זוהי עמדה הרואה , כנראה בעקבות היגל , את תולדות הפילוסופיה בכלל כמעין מצע להתפתחותה המתמדת של הרוח . על פי עמדה זו אמורות היצירות הפילוסופיות , לתולדותיהן , לממש את התנועה הכוללת של הרוח , תנועה אשר רק מכוחה זוכות הן במלוא משמעותן . היצירות הפילוסופיות אינן עומדות כיחידות בדידות שלמות ומושלמות , אלא כחוליות של מערכת כולית המתקדמת באמצעותן אל שלמותה שלה . הבנת הפילוסופיה כרוכה לפיכך בהבנת התפתחותה ההיסטורית בזמן . קישור התפתחות הרוח אל התנועה ההיסטורית בזמן מחייב את העדר השלמות המוחלטת ביצירות , המממשות אך קטעים בתנועת הרוח . שלמות הרוח בפועל תוגשם במלואה רק כאשר יגיע התהליך ההיסטורי לסיומו . החוסר החלקי , אי השלמות הטבועים ביצירה , מוכתבים אפוא אפריורי מוכרח היותם תנאי הכרחי ובלבדי לשיוכה הבלתי נמנע אל רצף ההתפתחות ההיסטורי . אף היצירה הביקורתית של קאנט , כשייכת לקטע מסוים ברצף ההיסטורי , המממש את תנועת הרוח בזמן , אינה ניתנת להבנה אמתית , על פי עמדה זו , אלא בהקשרה לתולדות הפילוסופיה בעבר ובעתיד . היצירה הביקורתית חייבת לפיכך לשאת אפיין של העדר שלמות , של חוסר הבא לידי ביטוי הולם בקשיים הפנימיים , אשר יקשרה אל הגותם של הבאים בעקבותיה , אל תנועתה המתמדת של הרוח . בקצה הנגדי לעמדה הקובעת את היצירות הפילוסופיות השונות כמרכיבים חלקיים בלבד באחדות הכוללת של הרוח , ממוקמת מגמת פירוק , ואולי ריסוק , של היצירות עצמן למרכיביהן , הערכתן אך כסך כל נושאיהן . קביעה אקסטנציונלית זו חייבת להניח , במוצהר או במובלע , קדימות מרכיבי היצירה כעומדים בפני עצמם , כבעלי משמעות אף מחוץ למסגרתה . על פי עמדה זו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help