sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > העם המחוצף > מבוא

Page:13

הסיבות שבגללן אני מבקש להתבונן בעם היהודי , לאורך כל קיומו , מנקודת המבט של ההווה . היא גם הסיבה לכך שהדגש בהתבוננות זו הוא נקודת מבטו של אדם העוסק בדברים הקשים ביותר שהיסטוריון יהודי יכול לעסוק בהם : אנטישמיות , שואה , רצח עם . אינני מתנצל על כך . אני מכיר בעובדה שישנן הרבה דרכים אחרות לטפל בתולדות היהודים , אולם זוהי דרכי שלי , ולי — בתור מי שאני כאדם , כפרט — אין דרך אחרת . אני מקבל , בקווים כלליים , את הגישה ההיסטוריוסופית של תורת הכאוס , כלומר : את ההנחה שיש אמנם קרבה בין אירועים היסטוריים , אך אלה לעולם אינם חוזרים על עצמם במדויק . ההיסטוריה אינה מדע , כי אין כל אפשרות לנבא התפתחויות עתידיות , ואין בנמצא " חוקי היסטוריה . " אני מקבל את ההנחה שאי אפשר לנבא את שעתיד להתרחש , משום שכל התפתחות היסטורית היא תוצאה ממפגשים של אינסוף שרשראות סיבתיות , ומאחר שמספרן אינסוף , אי אפשר — עקרונית ולא רק מעשית — לדעת את כולן . בצעירותי קראתי את הכרך השלישי של " הקפיטל" של קרל מרקס , שיצא לאור , עד כמה שידיעתי מגעת , רק פעם אחת , בגרמנית , ב . 1923 אלה כנראה רשימות שנמצאו במגירותיו של מרקס לאחר מותו . בתוכן מצאתי הוכחה ניצחת של מרקס כנגד הדטרמיניזם ההיסטורי של מרקס — כלומר , לפי מיטב הבנתי הוא סתר את עיקר תורתו ההיסטורית . בקטע מסוים הוא הבהיר בדיוק את שאמרתי לעיל : שבאין אפשרות לדעת את כל הסיבות , אין לדעת את כל התוצאות . אפשר להתחקות אחר כמה שרשראות סיבתיות כאלה , ולעתים אף אחר מספר גדול מאוד שלהן , ולכן אפשר , במידה לא קטנה ובמאמץ אדיר , לפרש ולהבין את העבר . לעולם לא את כולו , אבל לפחות את הקווים הכלליים שלו . את העתיד אפשר רק לנחש , ולא פלא הוא שבדרך כלל אין הדבר עולה יפה . לגבי העבר , צדק כנראה מאו דזה דונג , כאשר כתב ב"ספר האדום הקטן , " שיש שרשראות סיבתיות עיקריות ומשניות , ובמאמץ גדול אפשר לאתר שרשראות סיבתיות עיקריות ולהסביר בכך את ההתפתחות ההיסטורית . אולם אין זה תקף לגבי העתיד . מי יקבע לנו מה הן השרשראות הסיבתיות העיקריות ? נוכל לראות אותן אולי בדיעבד , אולם לא מלכתחילה . להיסטוריון יש קושי רב לנבא את העבר ; אשר לעתיד — אין לו סיכוי . לכן מוקדש ספר זה לבירור ותהייה לגבי העבר , ועם זאת מובעות בו תקוות וניחושים לגבי העתיד . יש כאן סתירה , כביכול , 1 לאחרונה התפרסם ספרו של יוסף דן , " תורת הכאוס ומדע ההיסטוריה , " דביר , , 2009 המסביר תורה זו לקורא העברי . אני מקבל את ניתוחו של עמיתי פרופ' דן בקווים כלליים , אם כי לא הייתי קורא להיסטוריה " מדע . " היא בעצם אמנות תיאור העבר על פי כללים מוסכמים , פחות או יותר .

נהר ספרים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help