sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מורשה דתית או מורשה תרבותית ? עמדתו של ביאליק בסוגייא זוהממשיכה להטריד כל אדם המתלבט בבעיית הזהות התרבותית של העם היהודי בכלל , ושל היהודי העברי בארץ ישראל בפרט -ברורה ונחרצת : אדם מישראל , חילוני כדתי , הוא בעל בית על כלל התרבות היהודית . אולם מימושה של זכות זו , הוצאתה מן הכוח אל הפועל , תנאי ראשון והכרחי לה היא הידיעה : 'האיש שלא יודע את רכושו אינו יודע לנצל אותו' ; וכן 'הרגשת הבעלות היא אצל זה מי שבא בראשונה וקיבל על עצמו את האחריות ואת הסכנה , את התקלות ואת הכשלונות הכרוכים עם כל רכוש וקניין אמתי מתחילה ועד הסוף' . המסה 'הלכה ואגדה' נכתבה בשנות מלחמת העולם הראשונה ונתפרסמה בשנת תרע"ז ( 1917 ) בקובץ 'כנסת' שערך ביאליק והוציא לאור באודסה . באותן שנים ביאליק עורך - במסותיו כבשיריו - את חשבוךהנפש של העם היהודי ושל תרבותו , בעקבות הזעזועים החברתיים פוליטיים הפוקדים את אירופה כולה , לרבות תושביה היהודים : מלחמת העולם הראשונה , המהפכה הרוסית , הפרעות והגירושים שידעו קהילות יהודיות רבות במזרח אירופה . בעקבות בולמוס זה שבא ובילבל סדרי עולם ושבר את העקרונות הפוזיטיביים של המאה התשע עשרה , החריף החיפוש הקדחתני אחר מערכת חוקים שתתמוך ביסודות החברה המתפוררים . בחברה היהודית , שחוקי חייה שוב אינם טבועים על פי דגם תיאולוגי עליון , החיפוש אחר עיקרון מקיף , שיחזיק וילכד מציאות מתפוררת , היה כורח קיום . אין ביאליק היחיד המחפש את חוקי הקיום . עקבות חיפוש זה ניכרים היטב בין השאר ב'המוסר הלאומי' לאחד העם , ' רשות היחיד בעד הרבים' לברדיצ'בסקי , 'האוטואמנציפציה' לפינסקר , 'דת העבודה' לא"ד גורדון , ועוד . . 2 וו"נ ביאליק , 'לשאלת התרבות העברית / דברים שבעל פה , א , דביר , תל אביב תרצ '' ה , עמ' קצה . . 3 שם , עמ' קעז .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help